
JAHN’S AP REPORT WAS
WRONG. WAS HE
MANIPULATED OR DID
HE INTEND TO MISLEAD?
On August 19, AP’s George Jahn set off a
firestorm of controversy when he published an
article on how Iran’s Parchin site would be
inspected as part of the P5+1 agreement reached
earlier on Iran’s nuclear technology. Iran deal
opponents jumped onto the story instantaneously
and quickly claimed that Iran would be doing its
own inspections of the Iran site.

In the intervening time, much has happened on
the issue of the story and Jahn’s reporting of
it. Jahn claimed to base the story on a draft of
an agreement between the IAEA and Iran on how
the inspections would take place and AP even
eventually published what it said was a hand
transcription of the document shown to Jahn. The
link I used in my original post now goes to a
short “correction” of Jahn’s story.

On August 20, I wrote a post with the title
“Washington Shocked! Shocked That AP’s George
Jahn Is a Tool for Iran Deal Opponents“. Based
on several years of reading and commenting on
Jahn’s reporting on Iran’s nuclear technology
and the diplomacy surrounding it, I pointed out
how the article fit Jahn’s usual pattern of
being told something by “diplomats”, with that
something always seeming to put Iran in the
worst possible light. In other words, his
stories usually consist of him being used as a
tool to put out information that makes Iran look
bad.

Today, we have a story from Louis Charbonneau
and John Irish of Reuters that informs us (via
diplomats, presumably not the ones Jahn listened
to) that IAEA inspectors will in fact be present
when Iran takes samples from the Parchin site,
so Iran will in no way be inspecting itself:

https://www.emptywheel.net/2015/09/11/jahns-ap-report-was-wrong-was-he-manipulated-or-did-he-mean-to-mislead/
https://www.emptywheel.net/2015/09/11/jahns-ap-report-was-wrong-was-he-manipulated-or-did-he-mean-to-mislead/
https://www.emptywheel.net/2015/09/11/jahns-ap-report-was-wrong-was-he-manipulated-or-did-he-mean-to-mislead/
https://www.emptywheel.net/2015/09/11/jahns-ap-report-was-wrong-was-he-manipulated-or-did-he-mean-to-mislead/
https://www.emptywheel.net/2015/08/20/washington-shocked-shocked-that-aps-george-jahn-is-a-tool-for-iran-deal-opponents/
https://www.emptywheel.net/2015/08/20/washington-shocked-shocked-that-aps-george-jahn-is-a-tool-for-iran-deal-opponents/
https://www.emptywheel.net/tag/george-jahn/
https://www.emptywheel.net/tag/george-jahn/
http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL1N11H1T020150911?sp=true
http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL1N11H1T020150911?sp=true


United Nations inspectors will be
present with Iranian technicians as they
take samples from a key military site,
two Western diplomats said, undercutting
an objection by U.S. Republicans to the
nuclear deal between Iran and world
powers.

Irish and Charbonneau waste little time in
pointing out that Jahn was wrong:

An August report by the Associated
Press, in its original version, said the
agreement on Parchin suggested that IAEA
inspectors would be barred from the site
and would have to rely on information
and environmental samples provided by
Iranian technicians. The AP later
published what it said was the text of
an early draft of the agreement that
remains unconfirmed.

The report was seized on by Republicans
in the U.S. Congress as proof that
President Barack Obama’s administration
gave in to Iran on the sensitive issue
of inspections to check on Tehran’s
suspected ambition to build a nuclear
bomb.

Iran says its nuclear programme is
entirely peaceful.

IAEA chief Yukiya Amano rejected the
report as “a misrepresentation”, though
he declined to provide details of what
some Republicans described as a “secret
side deal” between Iran and the IAEA on
Parchin. Amano said on Aug. 20 that the
arrangements with Iran were technically
sound.

If we want to go as far as we can to see how
Jahn could have been acting in good faith, it is
worthwhile to concentrate on the fact that he
said from the start that the document he was
shown was an early draft of the agreement



between the IAEA and Iran. Then, when we get to
this in the Reuters report, we can see that
perhaps the IAEA inspectors being present was a
later addition (or a filling in of detail as
Cheryl Rofer seems to suggest) to the agreement:

But the Western diplomats told Reuters
that while Iranians would be allowed to
take the samples themselves, the
agency’s inspectors would be physically
present and would have full access to
their activity.

“There was a compromise so the Iranians
could save face and the IAEA could
ensure it carried out its inspections
according to their strict requirements,”
said one of the diplomats.

If Jahn was shown a document that differed so
substantially from the final arrangement, it is
at least possible that he was completely
manipulated by whoever showed him the document.
He can save a considerable amount of face by
publicly identifying who brought the document to
him. His promise of confidentiality should not
apply to information that turned out to be
false. If he stands by his reporting, however,
then we must seriously consider that he
intentionally put Iran in the worst possible
light and assumed he would never be called out
on it.

http://warontherocks.com/2015/08/how-the-ap-got-the-iran-inspections-story-wrong/
http://warontherocks.com/2015/08/how-the-ap-got-the-iran-inspections-story-wrong/

