
“A DEMONIC FORCE:”
DOMINION JUST GAVE
JACK SMITH USEFUL
EVIDENCE
As you read through Dominion’s motion for
summary judgment against Fox News — and trust
me, you should read it! — keep in mind not just
how it proves Fox to be nothing but a propaganda
platform aiming to help the Republican Party,
but also the evidence it makes available to Jack
Smith as he considers charges against those who
used false claims about voting fraud to gin up a
coup attempt.

Just as one example, Sean Hannity has played a
role in every Trump legal scandal — serving as a
back channel to Trump for Paul Manafort,
participating in Rudy Giuliani’s attempts to gin
up dirt on Hunter Biden as the first impeachment
unfolded, and helping White House officials
stave off the resignations of Trump’s White
House Counsels in advance of January 6. But in
each case, investigators only got his
communications via other subjects of the
investigation, as when DOJ found Manafort’s
WhatsApp texts to Hannity saved in Manafort’s
iCloud account or when the January 6 Committee
got Signal texts Hannity exchanged with Mark
Meadows from the former Chief of Staff’s
production. Republicans chose not to call
Hannity as a pro-Trump witness in the Ukraine
impeachment.

With its filing, Dominion has given a snapshot
of the ways and whys in which Fox News helped
magnify false voter fraud claims, especially
(though not exclusively) those of Sidney Powell.

It all takes place against the backdrop of a
huge backlash against Fox after it called AZ for
Joe Biden. When Fox presented the truth about
the election, viewers started fleeing to
Newsmax, with Trump’s encouragement. The filing

https://www.emptywheel.net/2023/02/17/dominion-just-gave-jack-smith-useful-evidence/
https://www.emptywheel.net/2023/02/17/dominion-just-gave-jack-smith-useful-evidence/
https://www.emptywheel.net/2023/02/17/dominion-just-gave-jack-smith-useful-evidence/
https://www.emptywheel.net/2023/02/17/dominion-just-gave-jack-smith-useful-evidence/
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox
https://www.documentcloud.org/documents/23684885-230216-dominion-fox
https://www.emptywheel.net/2019/06/21/manafort-told-hannity-gates-was-in-for-the-long-haul-after-discussing-pardons-with-him/
https://www.emptywheel.net/2019/06/21/manafort-told-hannity-gates-was-in-for-the-long-haul-after-discussing-pardons-with-him/
https://www.emptywheel.net/2020/11/02/bill-barrs-doj-hiding-hannity-the-cut-out/
https://www.emptywheel.net/2022/01/04/trump-breached-his-own-privilege-by-blabbing-to-sean-hannity/
https://www.emptywheel.net/2022/01/04/trump-breached-his-own-privilege-by-blabbing-to-sean-hannity/
https://www.emptywheel.net/2019/11/10/why-wont-sean-hannity-defend-trump-against-impeachment-under-oath/
https://www.emptywheel.net/2019/11/10/why-wont-sean-hannity-defend-trump-against-impeachment-under-oath/


describes the panic that ensued.

[O]n November 9, the impact of Fox’s
Arizona call became more evident to Fox
executives. Carlson told [Fox News CEO
Suzanne] Scott directly: “I’ve never
seen a reaction like this, to any media
company. Kills me to watch it.” Ex.211.
Scott immediately relayed the email to
Lachlan Murdoch. Ex.212 . She told
Briganti that Sammon “did not understand
the impact to the brand and the
arrogance in calling AZ,” which she
found “astonishing” given that as a “top
executive” it was Sammon’s job “to
protect the brand.” Ex.213. And on that
day–“day one,” as Scott termed it, Fox
executives made an explicit decision to
push narratives to entice their audience
back. Ex.214 at FoxCorp00056542. Scott
and Lachlan Murdoch exchanged texts
about the plan going forward: “Viewers
going through the 5 stages of grief.
It’s a question of trust the AZ [call]
was damaging but we will highlight our
stars and plant flags letting the
viewers know we hear them and respect
them . at FoxCorp00056541 . Murdoch:
“Yes. But needs constant rebuilding
without any missteps. Id. Scott Yes
today is day one and it’s a process.”
[Dominion’s emphasis removed]

Hannity described how much reporting the truth
(and Chris Wallace serving as a competent
moderator for a Presidential debate) had
undermined Fox’s brand.

Hannity told Carlson and Ingraham on
November 12: “In one week and one debate
they destroyed a brand that took 25
years to build and the damage is
incalculable.”

The response to Jacqui Heinrich’s fact check of
a Trump tweet is particularly stunning, as



Carlson immediately called to have her fired for
uttering the truth.

Meanwhile, later that night of November
12, Ingraham was still texting with
Hannity and Carlson. In their group text
thread, Carlson pointed Hannity to a
tweet by Fox reporter Jacqui Heinrich.
Ex.230 at FNN035_03890511 . Heinrich was
“fact checking” a tweet by Trump that
mentioned Dominion–and specifically
mentioned Hannity’s and Dobbs’
broadcasts that evening discussing
Dominion. Ex.232; Ex.231. Heinrich
correctly fact-checked the tweet,
pointing out that top election
infrastructure officials said that,
“‘There is no evidence that any voting
system deleted or lost votes ,changed
votes ,or was in any way compromised'”
Id Ex.232.

Carlson told Hannity: Please get her
fired. Seriously …. What the fuck? I’m
actually shocked…It needs to stop
immediately, like tonight. It’s
measurably hurting the company. The
stock price is down. Not a joke.” Ex.230
at FNN035_03890511. Tucker added: “I
just went crazy on Meade over it.” Id.
at FNN035_03890512 . Hannity said he had
“already sent to Suzanne with a really?”
He then added: “I’m 3 strikes . Wallace
shit debate [] Election night a disaster
[.] Now this BS? Nope. Not gonna fly.
Did I mention Cavuto?”

The filing describes how after Hannity “dropped
a bomb” about Heinrich’s fact check with Scott,
Heinrich deleted her tweet.

Hannity indeed had discussed with Scott.
Hannity texted his team: “I just dropped
a bomb.” Ex.292 at FNN055_04455643.
Suzanne Scott received the message. She
told Jay Wallace and Fox News SVP for
Corporate Communications Irena Briganti:



“Sean texted me–he’s standing down on
responding but not happy about this and
doesn’t understand how this is allowed
to happen from anyone in news. She
[Heinrich] has serious nerve doing this
and if this gets picked up, viewers are
going to be further disgusted.” Ex.233 .
By the next morning, Heinrich had
deleted her fact-checking tweet. Ex.283.

For over two years, the right wing has squealed
about a media outlet prohibiting the
dissemination of dodgy claims from a Murdoch
outlet. It turns out that Murdoch was, in that
same time period, “censoring” true facts about
Trump’s dodgy claims.

I wait with bated breath for James Comer to
scheduled a hearing on the “censorship.”

Tucker Carlson, especially, recognized Trump’s
role in this. He warned that Trump “could easily
destroy us if we play it wrong.

“What [Trump]’s good at is destroying
things. He’s the undisputed world
champion of that. He could easily
destroy us if we play it wrong.”

After January 6, Tucker called Trump,”a demonic
force, a destroyer.”

Fox appears to have perceived that they had to
play along with Trump’s false claims or risk
permanent damage to their brand.

As noted, this lawsuit focuses closely, though
not exclusively, on Sidney Powell’s false
claims, from which even Trump publicly
dissociated on and off. As such, much of this
evidence may be more useful to DOJ in any
ongoing investigation (if there still is one) of
Powell’s monetization of claims she knew to be
false. But even there, the evidence is key for
Smith’s lawyer inquiry into Trump’s lies.

In an effort to rebut any Fox claim that it was
simply reporting on lawsuits, Dominion lays out



how the lawsuits filed served only as a vehicle
to make false claims publicly.

Infact, none ofthe accused statements
even meets the basic requirement that it
report on a pending proceeding. As the
Court recognized in its prior ruling,
any statement made in a broadcast that
occurred before November 25, 2020 could
not possibly satisfy the “of …
proceedings” requirement because the
lawsuits filed by Sidney Powell–the only
Fox guest who actually filed a lawsuit
containing the defamatory allegations
about Dominion–had not been filed by
that date. See FNN MTD Order, p.46. And
even after that date, the broadcasts in
question hardly mentioned the existence
of legal proceedings concerning
Dominion, let alone purported to be a
substantially accurate report ofthose
proceedings. “[A]t no point did Dobbs or
Powell attribute the statements … to an
official investigation or a judicial
proceeding. A reasonable observer would
have no grounds to believe that her
statements constituted a report of an
official proceeding.” Khalil, 2022 WL
4467622 at 6.

Fox wasn’t covering lawsuits. It was magnifying
false claims, and doing so because it knew
that’s what its viewers, and Trump, demanded.

One accused false claim is of particular import,
given the bases Powell and others used to pursue
outrageous actions: A December 10 Lou Dobbs
broadcast on which Sidney Powell claimed there
had been a Cyber Pearl Harbor.

Nonetheless, on the next day, December
10, Dobbs had Powell on again, where she
repeated the false (and repeatedly
debunked) story about the Smartmatic and
Dominion machines being designed to flip
votes to rig elections for Hugo
Chavez,and allowing people to login and



manipulate votes . See ¶179(q );Appendix
D. But rather than questioning Powell’s
claims, Dobbs attacked Attorney General
Barr for saying he’d seen no sign of any
significant fraud that would overturn
the election and told Powell “We will
gladly put forward your evidence that
supports your claim that this was a
Cyber Pearl Harbor,” noting “we have
tremendous evidence already,” id. which
he now admits was not true. See
Ex.111,Dobbs 46:25-47:10,86:20-24 .
Dobbs had seen no evidence from Powell,
nor has he since. Id.

Powell had sent her claims about a
“Cyber Pearl Harbor” to Dobbs (who
forwarded to his team) in advance of the
show. Ex.450;Ex.451. Prior to the show,
Dobbs published a tweet to the @loudobbs
Twitter account with the claim that “The
2020 Election is a cyber Pearl Harbor,”
and embedding the very document Powell
had sent to him just hours before which
stated that Dominion was one off our
entities that had “executed an electoral
9-11 against the United States” and “a
cyber Pearl Harbor,” that “there is an
embedded controller in every Dominion
machine,” and that they had “contracts
,program details, incriminating
information ,and history” proving these
claims.¶179(p); Appendix D.

Later the same day, after Powell
appeared on the 5pm broadcast and before
the 7pm unedited rebroadcast of the
show, Dobbs again tweeted “Cyber Pearl
Harbor @SidneyPowell reveals
groundbreaking new evidence indicating
our Presidential election came under
massive cyber-attack orchestrated with
the help of Dominion, Smartmatic, and
foreign adversaries.” ¶179(r); Appendix
D. Dobbs conceded at his deposition that
this tweet was false Powell had not
presented any such evidence on his



program that day. Ex.111,Dobbs 269
:2-271:5.

People have long used Trump’s favored Fox
programs to lobby Trump (for example, Roger
Stone did so spectacularly well to get a
pardon). And this story appeared on one of
Trump’s favorite shows just over a week before
Powell and Patrick Byrne would use the Solar
Winds hack (which would be exposed in the
interim week, starting on December 14) as their
excuse to get Trump to use a claim of foreign
election interference to seize the voting
machines. In other words, this was the national
security excuse Powell and Byrne were seeking to
give Trump an excuse to assert Executive
authority to seize the voting machines.

Worse still, as Dominion notes, Fox did all this
not just knowing that it would harm Dominion.
They did this knowing the intent was to harm the
United States.

On November 10, Steve Bannon told Maria
Bartiromo, straight out, that THE PLAN was to
delegitimize Joe Biden.

“71 million voters will never accept
Biden. This process is to destroy his
presidency before it even starts; IF it
even starts … We either close on Trumps
victory or del[e]gitimize Biden … THE
PLAN.” Steve Bannon to Maria Bartiromo,
November 10, 2020 (Ex. 157)

Carlson, too, knew what he was doing.

On November 18, [Tucker producer Alex]
Pfeiffer texted Carlson that powerful
election fraud allegations like Powell’s
“need to be backed up” and could lead to
undermining an elected president if
Biden’s confirmed,to which Carlson
responded, “Yep. It’s bad.”

“It’s bad,” Tucker recognized from the start.

https://www.documentcloud.org/documents/23559351-220715_patrick-byrne#document/p138/a2190028
https://www.documentcloud.org/documents/23559351-220715_patrick-byrne#document/p138/a2190028


But that didn’t stop him from participating in
efforts to undermining the duly elected
President.

We’ve long known that Fox was better understood
as a wing of the Republican party than as a news
organization (indeed, the filing describes
Rupert Murdoch looking for ways to “help[] any
way we can” in Georgia).

But this filing makes it clear that in a bid to
cater to viewers who were fed false claims by
Trump, Fox played right along with the false
claims that would lead to insurrection. Jack
Smith is already examining multiple parts of
this effort. This filing makes evidence that
would otherwise be unavailable accessible to
prosecutors.

Fox News knew their platforming of Trump’s false
claims was doing damage to the country. And they
did it anyway.

Update: Corrected that Tucker, not Hannity, is
the one who immediately said Heinrich should be
fired for speaking the truth.


