THE BLIND SPOTS OF
CJR’S “RUSSIAGATE"
[SIC] NARRATIVE

Jeff Gerth began his series on the press’ Russia
investigation failures by noting that trust in
the traditional media collapsed after the 2016
election (a claim based on a statistical error),
with a sharp rise in concern about “fake news”
and, according to Rasmussen, half of those
surveyed thinking the press was the enemy of the
people.

Before the 2016 election, most Americans
trusted the traditional media and the
trend was positive, according to the
Edelman Trust Barometer. The phrase
“fake news” was limited to a few
reporters and a newly organized social
media watchdog. The idea that the media
were “enemies of the American people”
was voiced only once, just before the
election on an obscure podcast, and not
by Trump, according to a Nexis search.

Today, the US media has the lowest
credibility—26 percent—among forty-six
nations, according to a 2022 study by
the Reuters Institute for the Study of
Journalism. In 2021, 83 percent of
Americans saw “fake news” as a

’

“problem,” and 56 percent—mostly
Republicans and independents—agreed that
the media were “truly the enemy of the

1

American people,” according to Rasmussen

Reports.

Gerth believes part of the problem stems from an
erosion of journalistic norms, which he listed
at length in an afterward, starting with the
press’ unwillingness to report facts that run
counter to the prevailing narrative.

My main conclusion is that journalism’s
primary missions, informing the public


https://www.emptywheel.net/2023/02/07/the-blind-spots-of-cjrs-russiagate-sic-narrative/
https://www.emptywheel.net/2023/02/07/the-blind-spots-of-cjrs-russiagate-sic-narrative/
https://www.emptywheel.net/2023/02/07/the-blind-spots-of-cjrs-russiagate-sic-narrative/
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-1.php
https://statmodeling.stat.columbia.edu/2023/02/14/columbia-journalism-review-garbles-public-opinion-stats/
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php

and holding powerful interests
accountable, have been undermined by the
erosion of journalistic norms and the
media’s own lack of transparency about
its work. This combination adds to
people’s distrust about the media and
exacerbates frayed political and social
differences.

One traditional journalistic standard
that wasn’t always followed in the
Trump-Russia coverage is the need to
report facts that run counter to the
prevailing narrative.

And in spite of his citation of WaPo’s tracking
of the vast number of lies Donald Trump told
during his term early in the series, Gerth put
great stock in what Donald Trump told him in two
interviews, adopting Trump'’'s attribution of the
coverage of Russia for the reality TV star’s
decision to start labeling the media, “fake
news."”

He made clear that in the early weeks of
2017, after initially hoping to “get
along” with the press, he found himself
inundated by a wave of Russia-related
stories. He then realized that
surviving, if not combating, the media
was an integral part of his job.

“I realized early on I had two jobs,” he
said. “The first was to run the country,
and the second was survival. I had to
survive: the stories were unbelievably
fake.”

This is a critical point: Gerth appears to
believe Trump that called the media “fake news”
not as part of an effort to manipulate the media
or to damage one of the institutions of
accountability that might check his power, but
instead as part of a good faith response to
coverage of him.

From that premise, CJR decided the way to


https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/
https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/24/trumps-false-or-misleading-claims-total-30573-over-four-years/

understand the collapse in trust of the media
was to focus largely on NYT and WaPo’s
performance in their coverage of Russia.

CJR editor Kyle Pope told me,

What we wanted to do with this piece was
focus entirely on the media coverage,
without the usual notes about Trump’s
failings. Specifically, we wanted to
focus largely on the New York Times and
the Washington Post, as important
leaders of the coverage. This was not
intended as a 360-degree roundup of
everything written about Trump and
Russia.

There are obviously enormous problems with the
conception of this project, particularly with
media polarization in the US that looks like
this (a source Gerth relied on to assess the
problem).

USA

Others engaged in the “Russiagate” project
correctly recognize the import of cable news in
the equation (though most, like Glenn Greenwald,
ignore the power of the self-contained bubble
around Fox, which doesn’t even attempt to hold
itself to standards of truth). In 23,000 words,
for example, Gerth never considers whether Fox’s
scandalous Seth Rich coverage fostered distrust
of the media.

In his series, Gerth spent a great deal of time
questioning claims about the impact of Russia’s
social media operation in 2016 (which, like many
“Russiagate” analysts, he treats as the only
possible means by which Russia influenced the
election). But he didn’'t consider the impact of
social media, generally, on this decline in
trust, not even in the vast reaches of America
where there is no more local news, where news
consumers increasingly rely on information fed


https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2022/have-news-audiences-become-more-polarised-over-time
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2022/have-news-audiences-become-more-polarised-over-time
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2022/have-news-audiences-become-more-polarised-over-time
https://www.emptywheel.net/wp-content/uploads/2023/02/Screen-Shot-2023-02-07-at-10.18.48-PM.png

by algorithms that reward the most inflammatory
information, from whatever source.

So even on its own terms, it's a project
designed to fail, because it ignores centrally
important parts of the equation.

Worse still, Gerth didn’t even carry out what he
claimed to set out to do.

That’s actually one of the reasons I've spent so
much time dissecting his effort: because the
ways in which he claimed to limit his scope, and
his deviation from that scope, is itself very
telling.

Gerth shows how little
WaPo and NYT chased the
dossier

Start with his focus on the Steele dossier. The
dossier is mentioned or discussed in paragraphs
making up over 5,000 words out of Gerth's
23,000-word series. That's consistent with the
“Russiagate” project, which often treats the
dossier as stand-in for the entire Russian
investigation (or, here, the coverage of it).

Even regarding the Steele dossier, Gerth's own
summary of their coverage makes it clear that
the NYT and WaPo aren’t the villains of the
dossier story. The villains in his account are
Michael Isikoff, David Corn, CNN, BuzzFeed,
McClatchy, and Jane Mayer.

Gerth struggled to implicate NYT and WaPo in his
dossier complaint. He noted that NYT mentioned
it, including FBI's efforts to reach out to its
sources, in a February 14, 2017 article he
spends almost 1,000 words attacking.

In the article’s discussion of the
dossier, it described Steele as having
“a credible track record” and noted the
FBI had recently contacted “some” of
Steele’s “sources.” Actually, the FBI
had recently interviewed Steele’s


https://news.yahoo.com/u-s-intel-officials-probe-ties-between-trump-adviser-and-kremlin-175046002.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADxNAgCMLN5oPmtMb5IUSHyvtYdvLZE1ryXNbYF5WJNvt_sf-Y4gY86FA_aRE8qTZ7vViZzFEWUeeH2koe3mqH3_0VyROmIA6Ych4Jp9bFaSZ4W7Ck-1BeFKNpZLxrInf3L_80DfHOwxPzzUTI8xtKwsmsOmcIgu6JULOg8ufl6R
https://www.motherjones.com/politics/2016/10/veteran-spy-gave-fbi-info-alleging-russian-operation-cultivate-donald-trump/
https://www.motherjones.com/politics/2016/10/veteran-spy-gave-fbi-info-alleging-russian-operation-cultivate-donald-trump/
https://edition.cnn.com/2017/01/10/politics/donald-trump-intelligence-report-russia/index.html
https://edition.cnn.com/2017/01/10/politics/donald-trump-intelligence-report-russia/index.html
https://www.buzzfeednews.com/article/kenbensinger/these-reports-allege-trump-has-deep-ties-to-russia
https://www.buzzfeednews.com/article/kenbensinger/these-reports-allege-trump-has-deep-ties-to-russia
https://www.mcclatchydc.com/news/investigations/article219016820.html
https://www.newyorker.com/magazine/2018/03/12/christopher-steele-the-man-behind-the-trump-dossier
https://www.newyorker.com/magazine/2018/03/12/christopher-steele-the-man-behind-the-trump-dossier
https://www.nytimes.com/2017/02/14/us/politics/russia-intelligence-communications-trump.html
https://www.nytimes.com/2017/02/14/us/politics/russia-intelligence-communications-trump.html

“primary” source, a Russian working at a
Washington think tank, who told them
Steele’s reporting was “misstated or
exaggerated” and the Russian’s own
information was based on “rumor and

n”

speculation,” according to notes of the
interview released later. The day the
Times piece appeared in print, Strzok
emailed colleagues and reported that
Steele “may not be in a position to
judge the reliability” of his network of
sources, according to Justice Department

documents released in 2020.

But as I note below, the dossier is in no way
Gerth’s primary complaint with this article and
others in a series of similar reports from NYT.

Gerth also included the dossier in a critique of
NYT’s reporting on the Nunes Memo.

At the Times, the coverage of the GOP
memo was skeptical while a dueling memo,
a few weeks later from the ranking
Democrat on the committee, was portrayed
more favorably.

The Times, at the start of the piece
about the Republican memo, called it
“politically charged”; noted, in the
next sentence, how it “outraged
Democrats”; and did not quote the memo’s
allegation of the dossier’s “essential”
role in the surveillance. The same day,
in a separate piece, the Times again
called the GOP memo “politically
charged” and quoted the “scathing”
criticism by Democrats.

Later that month, the Democrats released
their own memo. It said the surveillance
warrant “made only narrow use of
information from Steele’s sources.” The
Times story called it a “forceful
rebuttal” to Trump'’s complaints about
the FBI's inquiry. In the end, the
allegations of abuse by Nunes were



confirmed in 2019 when the Inspector
General released a report that was a
“scathing critique” of the FBI, as the
Times told readers at the time.

In a statement to CJR, the Times said:
“We stand behind the publication of this

”

story,” referring to its reporting on

the Nunes memo.

In doing so, he overstates the extent to which
the DOJ IG Report on Carter Page, “confirmed”
Nunes’ claims. As I noted in a claim-by-claim
assessment after the release of the report, both
memos got things wrong and both got things
right, and Democrats were right that the dossier
was not part of the predication of the Russian
investigation. Mostly, though, they were just
talking past each other, a problem exacerbated
by the secrecy behind which both sides could
hide their arguments.

Gerth found a little more to work with in the
WaPo.

He made much of the fact that one journalist on
a long (and accurate) piece about Trump's ties
to Russia was friends with Glenn Simpson, one of
the founders of Fusion GPS, via which the
Democrats paid for the Steele dossier.

The lead author of the story, Tom
Hamburger, was a former Wall Street
Journal reporter who had worked with
Simpson; the two were friends, according
to Simpson’s book. By 2022, emails
between the two from the summer of 2016
surfaced in court records, showing their
frequent interactions on Trump-related
matters. Hamburger, who recently retired
from the Post, declined to comment. The
Post also declined to comment on
Hamburger’s ties to Fusion.

Here was a tie, Gerth insinuated, that proved
journalism collapsed in the face of Hillary'’s
attempts to push oppo research.


https://www.documentcloud.org/documents/20417939-191209-carter-page-ig
https://www.emptywheel.net/2020/01/08/nunes-memo-v-schiff-memo-neither-were-entirely-right/
https://www.emptywheel.net/2020/01/08/nunes-memo-v-schiff-memo-neither-were-entirely-right/
https://www.emptywheel.net/2020/01/08/nunes-memo-v-schiff-memo-neither-were-entirely-right/

But 1,500 words later in Gerth's series, he
showed that Hamburger pushed back on Fusion tips
like the Carter Page one when he couldn’t
substantiate them.

[S]ome reporters, aware of the dossier’s
Page allegations, had pursued them, but
no one had published the details.
Hamburger, of the Washington Post, told
Simpson the Page allegations were found
to be “bullshit” and “impossible” by the
paper’s Moscow correspondent, according
to court records.

That'’s important background to Gerth’'s coverage
of WaPo’s 2017 story on Sergei Millian.

The Post landed a long story about
Sergei Millian, a Belarusian-American
businessman, on March 29. The top of the
piece identified Millian as the source
behind the dossier’s most serious
allegation, a “well-developed
conspiracy” between the Trump campaign
and the Kremlin, the same ground covered
by the Wall Street Journal and ABC in
January. The claim that Millian was a
key informant whose information was
“central to the dossier” was stated
without any attribution or sourcing. In
2021 the Post retracted the parts of the
story describing Millian as a dossier
source after John Durham, a special
counsel looking into the origins of the
Trump-Russia investigations, indicted
Steele’s main source for lying to the
FBI. Durham alleged the fact of Millian
being a source had been “fabricated.”
The Post editor’s note explained that
Durham’s indictment “contradicted”
information in the March story, and
additional reporting in 2021 further
“undermined” the account. The Post also
deleted parts of a few other stories
that repeated the allegation that
Millian was a dossier source.


https://www.washingtonpost.com/politics/who-is-sergei-millian/2017/03/29/379846a8-0f53-11e7-9d5a-a83e627dc120_story.html

WaPo retracted much of the story after
the Danchenko indictment, with this
editor’s note:

The original version of this article
published on March 29, 2017, said that
Sergei Millian was a source for parts of
a dossier of unverified allegations
against Donald Trump. That account has
been contradicted by allegations
contained in a federal indictment filed
in November 2021 and undermined by
further reporting by The Washington
Post. As a result, portions of the story
and an accompanying video have been
removed and the headline has been
changed.

The original account was based on two
people who spoke on the condition of
anonymity to provide sensitive
information. One of those people now
says the new information “puts in grave
doubt that Millian” was a source for
parts of the dossier. The other declined
to comment.

WaPo's retraction (like the CNN “reckoning”
which Gerth cites approvingly) were themselves
problematic, because (as I noted about the CNN
piece) they took John Durham’s false statements
indictment against Steele’s primary subsource,
Igor Danchenko, insinuating — but falling far
short of charging — a conspiracy as a source of
fact. Worse still, the indictment was obviously
problematic. In it, Durham relied on Millian's
claims, made on social media but not to a grand
jury, for a key part of his case. After Millian
refused to testify at trial, Durham admitted he
had little but hearsay to prove his case.

And as Danchenko attorney Stuart Sears noted at
trial, several of Millian’s communications, in
which Millian boasted about his ties to Trump,
were consistent with Danchenko’s claims about
the call he attributed to Millian.


https://edition.cnn.com/2021/11/18/politics/steele-dossier-reckoning/index.html
https://edition.cnn.com/2021/11/18/politics/steele-dossier-reckoning/index.html
https://edition.cnn.com/2021/11/18/politics/steele-dossier-reckoning/index.html
https://www.emptywheel.net/2021/11/19/in-story-purporting-to-reckon-with-steeles-baseless-insinuations-cnn-spreads-durhams-unsubstantiated-insinuations/
https://www.emptywheel.net/2021/11/19/in-story-purporting-to-reckon-with-steeles-baseless-insinuations-cnn-spreads-durhams-unsubstantiated-insinuations/
https://www.emptywheel.net/2021/11/19/in-story-purporting-to-reckon-with-steeles-baseless-insinuations-cnn-spreads-durhams-unsubstantiated-insinuations/
https://www.documentcloud.org/documents/21115093-211103-danchenko-indictment
https://www.documentcloud.org/documents/21115093-211103-danchenko-indictment
https://www.documentcloud.org/documents/21115093-211103-danchenko-indictment
https://www.documentcloud.org/documents/21115093-211103-danchenko-indictment#document/p34/a2204385
https://www.documentcloud.org/documents/21115093-211103-danchenko-indictment#document/p34/a2204385
https://www.emptywheel.net/2021/11/12/source-6a-john-durhams-twitter-charges/
https://www.emptywheel.net/2022/09/14/durham-admits-he-has-no-real-evidence-on-four-millian-counts-against-igor-danchenko/

It’s entirely possible it wasn’t Sergei
Millian, but even if it was, the caller
only said there was coordination between
the campaign and Russia and that there
was nothing bad about it. Agent Helson
told you that. That’'s not anti-Trump,
and we do know from the government’s own
evidence that Millian was at least
telling people he was going to meet with
Trump campaign people the week before
the phone call, the anonymous phone
call.

Gerth cheered retractions based off an
indictment alone over three months after a jury
acquitted Danchenko of lying about this call,
which he told the FBI he believed, but was not
certain, came from Millian.

And Gerth, who complains about transparency,
buried that fact: while Gerth emphasized the
WaPo and CNN retractions in Part Two of his
series, he didn’t get around to informing
readers that Igor Danchenko had been acquitted
until Part Four, over 9,000 words and two clicks
later.

Gerth elsewhere noted that Mueller’s indictments
against Yevgeniy Prigozhin and the GRU hackers
haven’t been tried, yet when it served his
narrative, he applauded these retractions based
on an indictment alone.

Meanwhile, Gerth credited WaPo with breaking the
news that the Democrats had funded the dossier,
which is ample proof that the WaPo wasn’t
shielding the project.

Amazingly, Gerth complained that the NYT didn’t
retract anything in the wake of the Danchenko
indictment, even though he found so little to
complain about in the NYT coverage of the
dossier and even though, as he describes, WaPo’s
Erik Wemple (who might consider whether his own
campaign for dossier accountability went too
far, in light of the Danchenko acquittal) called
out NYT’s Adam Goldman as one of those who


https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-2.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-4.php

approached the dossier responsibly. Gerth even
noted that the NYT acknowledged the flimsiness
of the dossier’s allegations in real time.

The Times has offered no such
retraction, though the paper and other
news organizations were quick to
highlight the lack of firsthand evidence
for many of the dossier’s substantive
allegations;

It's genuinely not clear what Gerth thinks the
NYT should retract, a question I posed to Pope
that he declined to answer.

And Gerth makes this complaint even though his
series was published four days after NYT’s
bombshell report of how corrupt the Durham
investigation was. Somehow CJR didn’t find time
to remove or amend Gerth’s complaints about
NYT’s critical reporting on the Durham
investigation, including his complaint that
Goldman suggested a junket Barr and Durham took
to Italy might be chasing a “conspiracy theory,”
when the recent NYT report has revealed it was
far worse.

There are other grave problems with Gerth’s
treatment of the dossier, all consistent with
the "Russiagate” project more generally. The DOJ]
IG Report Gerth relies on so heavily laid out
abundant reason to suspect that Russia larded
the dossier with disinformation, probably with
the participation of Manafort associate Oleg
Deripaska.

That's important given the fragments of truth
that appear in the dossier. As Durham briefly
acknowledged at trial and as I noted in an
interview hosted by CJR, the reason Danchenko’s
ties to Clinton ally Chuck Dolan were so
significant, and led Durham to charge Danchenko
for making a “literally true” statement about
Dolan to the FBI, was that Dolan established
ties between Olga Galkina — the source of the
most problematic claims in the dossier, alleging
Michael Cohen spoke directly with the Kremlin


https://www.nytimes.com/2023/01/26/us/politics/durham-trump-russia-barr.html?unlocked_article_code=fQJFid8e5HE-3Mq2t3Qdv-ri1mFGe7vsbMrOg_aIlKfh-cE4timU727wTgtOYjzGGh2xYXICGtU8JjZDJcc9kJ-FxN7uELnuy7Z34vKRJz4Ym2UYfqbK3Eyi0Qn_5Ncv4xQJSYlH5Fbm_aF562FmHpSHLnTp2tXEcsKpSmmTQ0DNGCjQ0AyHk7EBdqxD7W5RKTduFAl9_-u3dbCKYYBMvpTsD1NuyxU3i_imp_Xb8wRNX8IAhBQ1Faw_FhUOsxYsFuPHqTwZ3VfkvWpz0xU6y_nFtKck1QSVZcxdkTdIGvVEtQ8udK3Gq77cWXeC4x3RmVIVKey9Ha60TkGo_bc
https://www.nytimes.com/2023/01/26/us/politics/durham-trump-russia-barr.html?unlocked_article_code=fQJFid8e5HE-3Mq2t3Qdv-ri1mFGe7vsbMrOg_aIlKfh-cE4timU727wTgtOYjzGGh2xYXICGtU8JjZDJcc9kJ-FxN7uELnuy7Z34vKRJz4Ym2UYfqbK3Eyi0Qn_5Ncv4xQJSYlH5Fbm_aF562FmHpSHLnTp2tXEcsKpSmmTQ0DNGCjQ0AyHk7EBdqxD7W5RKTduFAl9_-u3dbCKYYBMvpTsD1NuyxU3i_imp_Xb8wRNX8IAhBQ1Faw_FhUOsxYsFuPHqTwZ3VfkvWpz0xU6y_nFtKck1QSVZcxdkTdIGvVEtQ8udK3Gq77cWXeC4x3RmVIVKey9Ha60TkGo_bc
https://www.nytimes.com/2023/01/26/us/politics/durham-trump-russia-barr.html?unlocked_article_code=fQJFid8e5HE-3Mq2t3Qdv-ri1mFGe7vsbMrOg_aIlKfh-cE4timU727wTgtOYjzGGh2xYXICGtU8JjZDJcc9kJ-FxN7uELnuy7Z34vKRJz4Ym2UYfqbK3Eyi0Qn_5Ncv4xQJSYlH5Fbm_aF562FmHpSHLnTp2tXEcsKpSmmTQ0DNGCjQ0AyHk7EBdqxD7W5RKTduFAl9_-u3dbCKYYBMvpTsD1NuyxU3i_imp_Xb8wRNX8IAhBQ1Faw_FhUOsxYsFuPHqTwZ3VfkvWpz0xU6y_nFtKck1QSVZcxdkTdIGvVEtQ8udK3Gq77cWXeC4x3RmVIVKey9Ha60TkGo_bc
https://www.emptywheel.net/2021/05/23/you-cannot-discuss-disinformation-and-the-steele-dossier-without-discussing-oleg-deripaska/
https://www.emptywheel.net/2021/05/23/you-cannot-discuss-disinformation-and-the-steele-dossier-without-discussing-oleg-deripaska/
https://www.emptywheel.net/2021/05/23/you-cannot-discuss-disinformation-and-the-steele-dossier-without-discussing-oleg-deripaska/
https://www.emptywheel.net/2021/05/23/you-cannot-discuss-disinformation-and-the-steele-dossier-without-discussing-oleg-deripaska/
https://www.emptywheel.net/2021/11/23/the-disinformation-that-got-told-michael-cohen-was-in-fact-hiding-secret-communications-with-the-kremlin/
https://www.emptywheel.net/2021/11/23/the-disinformation-that-got-told-michael-cohen-was-in-fact-hiding-secret-communications-with-the-kremlin/
https://www.emptywheel.net/2021/11/23/the-disinformation-that-got-told-michael-cohen-was-in-fact-hiding-secret-communications-with-the-kremlin/
https://www.emptywheel.net/2022/10/15/john-durham-created-a-false-pee-tape-panic-based-off-a-literally-true-alleged-lie/
https://www.emptywheel.net/2022/10/15/john-durham-created-a-false-pee-tape-panic-based-off-a-literally-true-alleged-lie/
https://www.emptywheel.net/2022/10/15/john-durham-created-a-false-pee-tape-panic-based-off-a-literally-true-alleged-lie/

about election interference — and Dmitri Peskov.
The link raises the possibility that someone who
knew about Michael Cohen’s January 2016 call to
the Kremlin, to Peskov’s office, a call both
Cohen and Trump lied to conceal, was behind the
dossier allegation that falsely claimed Cohen
had other contacts with the Kremlin. Peskov knew
that Cohen and Trump were lying to hide that
earlier contact, which made the later false
allegation more powerful.

Other records show that Russia likely used
Steele for a functional role in their operation.
In spring 2016, Deripaska is believed to have
been the client who hired Steele for
intelligence collection targeting Paul Manafort.
Then Deripaska used Steele as part of a brutal
double game with Manafort. Essentially,
Deripaska used the former British spy’s
association with the FBI to increase Manafort’s
legal vulnerability while he had Kilimnik
exploit Manafort’s financial vulnerability, all
of which made it easier to obtain inside
information on the Trump campaign at the August
2 meeting.

And, in a story about the dossier that Gerth
doesn’t mention, Manafort came back from what we
now know to be a meeting with a Deripaska
associate and told Reince Priebus to focus on
the dossier’s inaccuracies as pushback on the
Russian investigation. That is, the focus on the
dossier as a substitute for Trump’s real Russian
ties seems to have become part of Russia’s

plan, if it wasn’t from the start. If the
dossier was deliberate disinformation — and the
Republican members of Congress who investigated
that document insist it was — then it must be
considered part of Russia’s attack on US
democracy — in which Gerth and other
“Russiagate” participants are enthusiastic
participants.

Polarization and trust in the media lie at the
center of Gerth's project. Yet he failed to
consider how the dossier, not the coverage of
it, might be a key driving factor in


https://www.emptywheel.net/2020/01/02/deza-oleg-deripaskas-double-game/
https://www.emptywheel.net/2020/01/02/deza-oleg-deripaskas-double-game/
https://www.emptywheel.net/2020/01/02/deza-oleg-deripaskas-double-game/
https://www.politico.com/story/2017/05/25/manafort-trump-russia-advise-238803
https://www.emptywheel.net/2018/01/29/on-disinformation-and-the-dossier/
https://twitter.com/senronjohnson/status/1448991038970937358

polarization. That makes his project part of the
problem.

Gerth'’s selective
coverage of NYT and
WaPo’s Pulitzer-winning
journalism

Even while Gerth failed to significantly
implicate NYT and WaPo in what he portrays as
the gravest journalistic crime in Russian
coverage, hyping the Steele dossier, he also
ignored key parts of their coverage.

For example, he didn’t acknowledge that WaPo
reported on Carter Page’s inflammatory comments
in Moscow weeks before Steele did. Much of the
focus on Page subsequent to WaPo's report was
based on this public source, not the dossier.
It's one of many events that the press covered
for its real news value that Gerth, in his own
narrative, suggests could only have happened
with Hillary's intervention.

Gerth also ignored large swaths of NYT and
WaPo’'s award-winning journalism on Russia,
although he covered Trump’s attack on that
reporting in the third installment of his

series.

NYT won a Pulitzer in 2017 for ten Russia-
related articles and NYT and WaPo shared a prize
for a combined 20 stories on the Russian
investigation in 2018. Trump has sued the
Pulitzer Board for defamation relating to the
2018 award. In his coverage, Gerth suggests that
Trump’s lawsuit against the Pulitzer Board for
those awards has merit.

Best as I’'ve been able to reconstruct, this page
lists the newspaper coverage mentioned in
Gerth'’s series (in numerous ways, CJR’s decision
not to link the media Gerth claimed to discuss
made it very difficult to assess his claims, and
I made one error in my questions to CJR as a


https://www.washingtonpost.com/world/europe/trumps-russia-adviser-criticizes-us-for-hypocritical-focus-on-democratization/2016/07/07/804a3d60-4380-11e6-a76d-3550dba926ac_story.html
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-3.php
https://www.cjr.org/special_report/trumped-up-press-versus-president-part-3.php
https://www.pulitzer.org/winners/staff-79
https://www.pulitzer.org/winners/staff-79
https://www.pulitzer.org/winners/staff-79
https://www.pulitzer.org/winners/staffs-new-york-times-and-washington-post
https://www.pulitzer.org/winners/staffs-new-york-times-and-washington-post
https://www.google.com/search?q=trump+suit+pulitzer&oq=trump+suit+pulitzer&aqs=chrome..69i57.4257j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vT8NMsl-OnUSyVfNSA78HYNG-c65Ql19x3EHg7CNTAg2tQ5vwJo38N-xUDSbxnetN1UTixEjFGmumOZ/pub
https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vT8NMsl-OnUSyVfNSA78HYNG-c65Ql19x3EHg7CNTAg2tQ5vwJo38N-xUDSbxnetN1UTixEjFGmumOZ/pub

result). The page also lists, at the end, some
key stories that Gerth did not address. Those
with asterisks — both in the stuff he covered
and the stuff he did not — were part of the
Pulitzer packages for which NYT and WaPo won
prizes.

Gerth included just one of the stories for which
NYT won a Pulitzer in 2017, the Manafort secret
ledger story (the same story, as Fusion GPS
revealed after Barry Meier attacked them in a
book, for which Fusion provided research).

But he ignored the rest.

That had the effect of hiding the general
background on Russia’s international assault on
its opponents that NYT, as an institution, would
have brought into its coverage of Trump’s
suspected ties to the Kremlin in 2017: stories
about Russia hunting down its enemies in other
countries, Russia’s use of disinformation, the
elite hackers Russia was recruiting, and
Russia’s cultivation of the far right.

Gerth also ignored two stories that were
specifically on point to his project: A
September 2016 story revealing how often Julian
Assange’s Wikileaks releases served Russia’s
political interests (I raised some concerns
about the piece here), and a December 2016 epic
that described the Russian hack-and-leak from
the DNC perspective (I pointed out the DNC’s
changing story about being warned by the FBI
here). The DNC story should be particularly
important to Gerth’s project because it
explicitly made the comparison with the
Watergate burglary in 1972 that Gerth complains
about in his series. It also provided a great
deal of information, much publicly available,
backing the hack-and-leak attribution to Russia
— an attribution that Gerth claims remains “far
from definitive.”

I asked Pope why the Assange and the DNC hack
stories weren’t included in the series. He
pointed to coverage of other NYT stories as
proof CJR wasn’t ignoring the (2017, not 2018)


https://www.pulitzer.org/winners/staff-79
https://www.nytimes.com/2016/08/15/us/politics/what-is-the-black-ledger.html
https://www.nytimes.com/2016/08/15/us/politics/what-is-the-black-ledger.html
https://www.nytimes.com/2016/08/15/us/politics/what-is-the-black-ledger.html
https://fusion-gps.medium.com/barry-meiers-spooked-ef502cceb1c
https://fusion-gps.medium.com/barry-meiers-spooked-ef502cceb1c
https://www.nytimes.com/2016/08/21/world/europe/moscow-kremlin-silence-critics-poison.html
https://www.nytimes.com/2016/08/21/world/europe/moscow-kremlin-silence-critics-poison.html
https://www.nytimes.com/2016/08/29/world/europe/russia-sweden-disinformation.html
https://www.nytimes.com/2016/12/29/world/europe/how-russia-recruited-elite-hackers-for-its-cyberwar.html
https://www.nytimes.com/2016/12/29/world/europe/how-russia-recruited-elite-hackers-for-its-cyberwar.html
https://www.santafenewmexican.com/news/out-to-inflame-eu-russians-stir-up-europes-fringe/article_ef4ea428-4bdd-5fb5-8f06-a1e8ee6c4d2b.html
https://www.nytimes.com/2016/09/01/world/europe/wikileaks-julian-assange-russia.html
https://www.nytimes.com/2016/09/01/world/europe/wikileaks-julian-assange-russia.html
https://www.emptywheel.net/2016/09/01/in-attempted-hit-piece-nyt-makes-putin-hero-of-defeating-tpp/
https://www.emptywheel.net/2016/09/01/in-attempted-hit-piece-nyt-makes-putin-hero-of-defeating-tpp/
https://www.nytimes.com/2016/12/13/us/politics/russia-hack-election-dnc.html
https://www.nytimes.com/2016/12/13/us/politics/russia-hack-election-dnc.html
https://www.emptywheel.net/2016/12/16/the-dncs-evolving-story-about-when-they-knew-they-were-targeted-by-russia/
https://www.emptywheel.net/2016/12/16/the-dncs-evolving-story-about-when-they-knew-they-were-targeted-by-russia/
https://www.emptywheel.net/2016/12/16/the-dncs-evolving-story-about-when-they-knew-they-were-targeted-by-russia/

Pulitzer stories.

Do you think it fair to ignore all the
stories for which WaPo and NYT did get
Pulitzers, including the 2017 ones on
WikiLeaks and the DNC hack?

We didn’t ignore them. From the piece:
“For the Times, Trump’s mess was a pot
of gold: two of the Times stories about
the meeting and the emails were part of
its winning Pulitzer Prize package.

And .. “But before that omission, the
Times exposed another piece of the FBI’s
Russia puzzle. The paper landed a major
story at the end of the year, in time to
be included in its Pulitzer package that
ultimately shared the prize for national
reporting.”

But there were a bunch of Pulitzer winners Gerth
left out whose omission is still more
problematic, particularly given his suggestion
that the entirety of the press’ early 2017 focus
on Russia in Trump’'s administration stemmed from
the publication of the dossier.

For example, Gerth barely mentions the coverage
of Mike Flynn'’s lies and resignation and its
central role, starting even before the
publication of the dossier, in press coverage in
early 2017. He slips discussion of a key David
Ignatius column, the first to report on Mike
Flynn’s calls with Russian ambassador to the US,
Sergei Kislyak, in between his references to the
dossier.

The WSJ and the Times stories were not
well received by Fusion. At first, they
feared for Steele’s safety. Then they
felt the Times’ behavior was “improper,”
because it had “unilaterally” published
material “it had learned off the
record,” the founders wrote in their
book.

Hours after the Times story ran, the


https://www.washingtonpost.com/opinions/why-did-obama-dawdle-on-russias-hacking/2017/01/12/75f878a0-d90c-11e6-9a36-1d296534b31e_story.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/why-did-obama-dawdle-on-russias-hacking/2017/01/12/75f878a0-d90c-11e6-9a36-1d296534b31e_story.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/why-did-obama-dawdle-on-russias-hacking/2017/01/12/75f878a0-d90c-11e6-9a36-1d296534b31e_story.html

Post upped the temperature on Russia
even more. Columnist David Ignatius
disclosed that incoming national
security adviser Michael Flynn had
phoned Russia’s US ambassador “several
times” at the end of the year, according
to “a senior US government official.”
Ignatius noted the talks had come on the
day the Obama administration had
expelled Russian diplomats in
retaliation for the country’s hacking
activities, so he questioned whether
Flynn had “violated” the spirit of an
“unenforced” law barring US citizens
from trying to resolve “disputes.”

Ignatius went on to write that it might
be a “good thing” if Trump’s team was
trying to de-escalate the situation. But
Ignatius didn’t know the substance of
the conversations. Hours before his
story went online, Ignatius appeared on
MSNBC and, while not disclosing his
upcoming Flynn exclusive, said “it was
hard to argue” against the need to
“improve relations with Russia.”

The existence of Flynn’s talks with the
ambassador was known by Adam Entous, a
reporter then at the Post, but he held
off writing anything because the mere
fact of a contact wasn’t enough to
justify a story. “It could have been
something innocent,” Entous, now with
the Times, said in an interview,
“something he would be praised for.”

On the heels of the Ignatius column, the
FBI's “investigative tempo increased,”
according to FBI records, and the Senate
intelligence panel announced an inquiry
into Russia’s election activities. (The
House Intelligence Committee announced a
similar effort later that month.)

Two days after the Senate announcement,
Bob Woodward, appearing on Fox News,
called the dossier a “garbage document”



that “never should have” been part of an
intelligence briefing.

But he doesn’t reveal why the FBI's
investigative tempo increased in the wake of
Ignatius’ column.

Stories that the WaPo published that he ignored
did. A Pulitzer-winning WaPo report published
the same day revealed that Flynn was denying he
had discussed sanctions with the Russian
Ambassador, the first of many compromising lies
Trump’'s associates told in the early days of his
Administration. Flynn’s lies (as Mueller
confirmed in his congressional testimony)
created the risk that he could be blackmailed,
which led the FBI and DOJ to respond more
aggressively than they otherwise might have.
Another Pulitzer-winning WaPo story explained
all that on the day Flynn resigned.

Later in the spring, a Pulitzer-winning NYT
report revealed that Trump knew Flynn was under
investigation for his secret relationship with
Tirkiye even before the president appointed him
to be National Security Adviser. Gerth's silence
about all these stories is particularly damning,
given that he later gets a key detail about
Flynn’s prosecution wrong, which I'1l return to.

Other award-winning stories revealed still more
Russian ties that Trump and his associates were
trying to hide. A March story from WaPo — yet
another Pulitzer winner — revealed that Jeff
Sessions had failed to disclose some
interactions with Sergey Kislyak, the same
ambassador with whom Flynn was undermining
Obama foreign policy during the transition. An
April Pulitzer-winning story from the NYT
revealed that Jared Kushner had omitted
transition period meetings with Russians — not
just Kislyak, but also the head of a sanctioned
bank — in his security clearance paperwork.

While Gerth may have mentioned a May article for
which NYT won a Pulitzer, if he did, he did so
only as part of his complaint that the NYT


https://www.washingtonpost.com/world/national-security/national-security-adviser-flynn-discussed-sanctions-with-russian-ambassador-despite-denials-officials-say/2017/02/09/f85b29d6-ee11-11e6-b4ff-ac2cf509efe5_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/national-security-adviser-flynn-discussed-sanctions-with-russian-ambassador-despite-denials-officials-say/2017/02/09/f85b29d6-ee11-11e6-b4ff-ac2cf509efe5_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/justice-department-warned-white-house-that-flynn-could-be-vulnerable-to-russian-blackmail-officials-say/2017/02/13/fc5dab88-f228-11e6-8d72-263470bf0401_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/justice-department-warned-white-house-that-flynn-could-be-vulnerable-to-russian-blackmail-officials-say/2017/02/13/fc5dab88-f228-11e6-8d72-263470bf0401_story.html
https://www.nytimes.com/2017/05/17/us/politics/michael-flynn-donald-trump-national-security-adviser.html
https://www.nytimes.com/2017/05/17/us/politics/michael-flynn-donald-trump-national-security-adviser.html
https://www.nytimes.com/2017/05/17/us/politics/michael-flynn-donald-trump-national-security-adviser.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/sessions-spoke-twice-with-russian-ambassador-during-trumps-presidential-campaign-justice-officials-say/2017/03/01/77205eda-feac-11e6-99b4-9e613afeb09f_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/sessions-spoke-twice-with-russian-ambassador-during-trumps-presidential-campaign-justice-officials-say/2017/03/01/77205eda-feac-11e6-99b4-9e613afeb09f_story.html
https://www.nytimes.com/2017/04/06/us/politics/jared-kushner-russians-security-clearance.html
https://www.nytimes.com/2017/04/06/us/politics/jared-kushner-russians-security-clearance.html
https://www.nytimes.com/2017/04/06/us/politics/jared-kushner-russians-security-clearance.html
https://www.nytimes.com/2017/05/19/us/politics/trump-russia-comey.html

repeatedly referred to the line from Trump’s
interview with Lester Holt in which he referred
to “the Russian thing” in his explanation for
firing Comey.

A tweet from the show on May 11 set the
narrative for the Holt interview: “Trump
on firing Comey: ‘I said, you know, this
Russia thing with Trump and Russia is a
made-up story.’” Those few words, by
suggesting Comey's firing was aimed at
getting the FBI inquiry off his back,
provided fresh ammunition to anti-
Trumpers.

The full interview, which was available
online, presented a more nuanced story,
and appeared to reflect what his
advisers told him: firing Comey could
prolong, not end, the investigation.
Trump told Holt, soon after the
controversial words, that the firing
“might even lengthen out the
investigation” and he expected the FBI
“to continue the investigation,” to do
it “properly,” and “to get to the
bottom.”

The media focused on the “Russia thing”
quote; the New York Times did five
stories over the next week citing the
“Russia thing” remarks but leaving out
the fuller context.

But Gerth’s account elided the entire reason
Trump’s NBC quote was used in that particular
NYT article: because Trump told Kislyak and
Sergey Lavrov roughly the same thing, privately,
on the same day.

President Trump told Russian officials
in the Oval Office this month that
firing the F.B.I. director, James B.
Comey, had relieved “great pressure” on
him, according to a document summarizing
the meeting.

“I just fired the head of the F.B.I. He



was crazy, a real nut job,” Mr. Trump
said, according to the document, which
was read to The New York Times by an
American official. “I faced great
pressure because of Russia. That’'s taken
off.”

Mr. Trump added, “I’'m not under
investigation.”

Gerth doesn’t address the real concerns
presented by Trump privately bragging about
firing the FBI director — in charge of
counterintelligence — to his Russian visitors.

Indeed, given Gerth’s focus on Trump’s use of
“fake news,” he might have at least mentioned
the last lines of the NYT story:

At one point, Mr. Trump jokingly asked
whether there were reporters in the
room.

“No,” Mr. Lavrov said. “No fake media.”

Whether you think that Trump’s adoption of the
term “fake news” was merited or not, the answer
to Trump’s question, “Russia, if you’'re

n

listening,” was yes, they were.

Gerth also appears to have paid no attention to
a Pulitzer-winner from WaPo written in the same
time frame, revealing that Trump shared highly
classified Israeli intelligence with his Russian
visitors in the same meeting, another cause for
concern that Gerth simply makes disappear.

Those aren’t the only damning stories Gerth
ignored. As Pope emphasized to me, Gerth
credited NYT for two of three Pulitzer-winning
stories on the June 9 meeting that Don Jr took
with a Russian lawyer in hopes of acquiring dirt
on Hillary— the July 10 one revealing that Don
Jr took a meeting with Russians offering dirt,
and the July 11 one revealing Don Jr's
enthusiastic response. But I don’'t believe he
credited the WaPo for their July 31 Pulitzer-
winning story revealing that Trump drafted Don


https://www.washingtonpost.com/world/national-security/trump-revealed-highly-classified-information-to-russian-foreign-minister-and-ambassador/2017/05/15/530c172a-3960-11e7-9e48-c4f199710b69_story.html
https://www.nytimes.com/2017/07/10/us/politics/donald-trump-jr-russia-email-candidacy.html
https://www.nytimes.com/2017/07/10/us/politics/donald-trump-jr-russia-email-candidacy.html
https://www.nytimes.com/2017/07/11/us/politics/trump-russia-email-clinton.html
https://www.nytimes.com/2017/07/11/us/politics/trump-russia-email-clinton.html
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-dictated-sons-misleading-statement-on-meeting-with-russian-lawyer/2017/07/31/04c94f96-73ae-11e7-8f39-eeb7d3a2d304_story.html
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-dictated-sons-misleading-statement-on-meeting-with-russian-lawyer/2017/07/31/04c94f96-73ae-11e7-8f39-eeb7d3a2d304_story.html
https://www.washingtonpost.com/politics/trump-dictated-sons-misleading-statement-on-meeting-with-russian-lawyer/2017/07/31/04c94f96-73ae-11e7-8f39-eeb7d3a2d304_story.html

Jr’s misleading statement, claiming a meeting
about dirt on Hillary and sanctions relief was
about adoption.

The omission is really telling given Gerth’s
take on a July 19 story from the NYT (which did
not win a prize). In an interview with three NYT
reporters, Trump successfully got the NYT to
participate in his efforts to obstruct the
investigation by airing his threats to fire Jeff
Sessions (he had asked Corey Lewandowski to fire
Jeff Sessions on the same day). In the
interview, Trump also confirmed that he and
Putin spoke about the topic of his misleading
statement before drafting it, meaning adoptions.
But Gerth deemed that interview important
primarily because Mike Schmidt asked Trump about
the dossier.

A week after the Trump Tower story, the
president conducted a serendipitous
interview with three Times reporters,
including Schmidt, who asked if Comey’s
sharing of the dossier with Trump before
his inauguration was “leverage.” Trump
replied, “Yeah, I think so, in
retrospect.”

After the Oval Office sit-down, an aide,
worried about the possibility of
repercussions from an impromptu
interview, sought Trump’'s reaction.

“I loved that,” the aide, who requested
anonymity, recalled him saying. “It was
better than therapy. I’'ve never done
therapy, but this was better.”

This is a fairly astounding view on the relative
newsworthiness of the interview — I’ve pointed
out the importance, to Trump’'s obstructive
purpose, of NYT's decision to bury the Putin tie
rather than dedicate an entire story to it. It's
also a prime example of how the unrelenting
focus on the dossier by “Russiagate” adherents
diverts attention from far more damning events,
both creating in that unrelenting focus the


https://www.nytimes.com/2017/07/19/us/politics/trump-interview-sessions-russia.html
https://www.nytimes.com/2017/07/19/us/politics/trump-interview-sessions-russia.html
https://www.documentcloud.org/documents/20401920-201102-mueller-report#document/p306/a2159218
https://www.documentcloud.org/documents/20401920-201102-mueller-report#document/p306/a2159218
https://www.emptywheel.net/2022/10/09/imagine-if-maggie-had-reported-that-vladimir-putin-dictated-trumps-june-9-meeting-cover-story/
https://www.emptywheel.net/2022/10/09/imagine-if-maggie-had-reported-that-vladimir-putin-dictated-trumps-june-9-meeting-cover-story/
https://www.emptywheel.net/2022/10/09/imagine-if-maggie-had-reported-that-vladimir-putin-dictated-trumps-june-9-meeting-cover-story/

narrative they claim to combat, and in the
process burying the real events that
“Russiagate” adherents claim could only come as
part of a manufactured narrative.

I asked CJR, “Why do you believe a comment on
the dossier was more important than a scoop
substantiating Trump’s problematic ties to
Putin?” but it was another of the questions the
magazine’s editor declined to answer.

There are more Pulitzer winners that Gerth left
out, including a WaPo story describing both
Trump’s refusal to take steps to protect
American democracy from Russian interference..

Nearly a year into his presidency, Trump
continues to reject the evidence that
Russia waged an assault on a pillar of
American democracy and supported his run
for the White House.

The result is without obvious parallel
in U.S. history, a situation in which
the personal insecurities of the
president — and his refusal to accept
what even many in his administration
regard as objective reality — have
impaired the government’s response to a
national security threat. The
repercussions radiate across the
government.

Rather than search for ways to deter
Kremlin attacks or safeguard U.S.
elections, Trump has waged his own
campaign to discredit the case that
Russia poses any threat and he has
resisted or attempted to roll back
efforts to hold Moscow to account.

.. As well as Russia’s assessment of the
“staggering return” achieved by their
interference operation.

U.S. officials said that a stream of
intelligence from sources inside the
Russian government indicates that Putin


https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/world/national-security/donald-trump-pursues-vladimir-putin-russian-election-hacking/
https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/world/national-security/donald-trump-pursues-vladimir-putin-russian-election-hacking/

and his lieutenants regard the 2016
“active measures” campaign — as the
Russians describe such covert propaganda
operations — as a resounding, if
incomplete, success.

Moscow has not achieved some its most
narrow and immediate goals. The
annexation of Crimea from Ukraine has
not been recognized. Sanctions imposed
for Russian intervention in Ukraine
remain in place. Additional penalties
have been mandated by Congress. And a
wave of diplomatic retaliation has cost
Russia access to additional diplomatic
facilities, including its San Francisco
consulate.

But overall, U.S. officials said, the
Kremlin believes it got a staggering
return on an operation that by some
estimates cost less than $500,000 to
execute and was organized around two
main objectives — destabilizing U.S.
democracy and preventing Hillary
Clinton, who is despised by Putin, from
reaching the White House.

The bottom line for Putin, said one U.S.
official briefed on the stream of post-
election intelligence, is that the
operation was “more than worth the
effort.”

But the stories from the first half of 2017 that
Gerth left out are key. They not only reveal the
real reason that the FBI investigation picked up
in early 2017, they also show that a great deal
of important journalism provided abundant reason
to be concerned about all the secrets about
Russia that Trump and his aides were keeping,
independent of the dossier.

The contacts with



Russian spies that were
later confirmed

That focus — the ties with Russia that Trump,
his National Security Adviser, his Attorney
General, and his son-in-law failed to disclose —
makes Gerth’s chief complaint about the NYT
coverage look very different.

He appears especially peeved over a series of
NYT stories in this same time period that
described the sheer number of contacts that
investigators were discovering with various
Russians described by the paper as intelligence
officers.

 January 19, 2017

 February 14, 2017

 March 1, 2017

March 3, 2017 (including
comment from Konstantin
Kilimnik)

Gerth's critique relies heavily on a Peter
Strzok annotation of the February 14 story that
Strzok shared with top FBI officials (parts of
which, detailing how few call records the
investigation had yet obtained, explain why
early reports Gerth points to to make claims
about the investigation, including one from
James Clapper, are meaningless). It is
absolutely true that Strzok found no basis for
the NYT to claim that the Russians with whom
Trump and his aides were in contact were Russian
spies.

Gerth also reviews how Comey disavowed such
reports in his public testimony to Congress,
with support from Devin Nunes.

That section of the series, covering all four
stories, is over 2,500 words long.

As Gerth described it, when NYT has been
challenged on these stories, they’ve stood by
them. I share Gerth’s curiosity regarding NYT's


https://www.nytimes.com/2017/01/19/us/politics/trump-russia-associates-investigation.html
https://www.nytimes.com/2017/02/14/us/politics/russia-intelligence-communications-trump.html
https://www.nytimes.com/2017/03/01/us/politics/obama-trump-russia-election-hacking.html
https://www.nytimes.com/2017/03/03/us/politics/trump-russia-links-washington.html
https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Annotated%20New%20York%20Times%20Article.pdf
https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Annotated%20New%20York%20Times%20Article.pdf
https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Annotated%20New%20York%20Times%20Article.pdf

sources for the stories, but like Gerth himself,
the NYT is not about to share their sources.

It's worth noting, though, that Gerth seems to
believe that the US-based three letter agencies
(or the Congressional personnel who've been
briefed by those agencies) referenced in
Strzok’s memo are the only possible sources for
these stories. We know that at least five other
intelligence services — the UK, the Dutch (from
whom the US got a great deal of intelligence on
the operation), the Spanish, the Ukrainians, and
the Israelis — would have had their own views
about which foreign interlocutors with Trump
aides were spies. We know of a number of
witnesses, not in government at all, who told
Mueller they believed one or another
interlocutor was a spy. We also know of a number
of overt spies (such as Emirati ones) who had a
role in the international effort to influence
Trump. And we know of contacts — like that
between Stone and Guccifer 2.0 — that were
legitimately viewed as a spy contact when they
started to become known around this time.

The clearest error in the NYT series pertains to
the claim that an investigation into Stone had
already been opened, but that’s an error SSCI
seems to have shared, because on March 16,
Senator Richard Burr told Don McGahn the FBI was
investigating Paul Manafort, Roger Stone, Carter
Page, and “Greek Guy.”

In the years since, however, the US government
has come to believe more of the people known to
have been interacting directly with Trump’s
aides were Russian spies.

Konstantin Kilimnik — who along with at least
two other Deripaska allies have been described
as Russian agents in official US documents — is
a particularly important one, given Gerth's
complaints that the NYT didn’'t call Kilimnik for
comment when the record shows they did
(including in the March 3 one).

Gerth’s claims about the evidence that Kilimnik
was a spy were nothing short of fanciful,


https://www.documentcloud.org/documents/20401920-201102-mueller-report#document/p265/a2139755

including a perennial “Russiagate” favorite —
which he credits to John Solomon’s scoop, from a
period when Solomon was part of Rudy Giuliani’s
outreach to people like Dmitry Firtash — that
Kilimnik had been a source for the State
Department.

As for Kilimnik possibly being a Russian
spy, the only known official inquiry, by
Ukraine in 2016, didn’t result in
charges. More recent claims that he
worked for the Russians, by the Senate
intelligence panel in 2020 and the
Treasury Department in 2021, offered no
evidence. Conversely, there are FBI and
State Department documents showing
Kilimnik was a “sensitive source” for
the latter. (The documents were
disclosed a few years ago by John
Solomon, founder of the Just the News
website. Kilimnik, in an email to me,
confirmed his ties with State.)

One primary objective of most spies, of course,
is to infiltrate the agencies of other
governments.

I asked CJR why Gerth claimed SSCI had no
evidence against Kilimnik when their section
substantiating their assessment about Kilimnik
includes 16 bullet points, over half redacted,
and they also included a separate 5-page,
largely redacted section showing more
fragmentary evidence that Kilimnik had a role in
the hack-and-leak. I also asked why Gerth
thought the FBI, under Trump, would have issued
a $250,000 reward for Kilimnik’s arrest.

Those questions also went unanswered.

So the NYT may well have been ahead of the FBI's
assessment in spring 2017 (and their report that
Stone was already part of the investigation has
been shown to be wrong). But those reports
really aren’t ahead of what the US intelligence
community says they have since corroborated.
Moreover, many of the Pulitzer stories that


https://thehill.com/opinion/white-house/447394-key-figure-that-mueller-report-linked-to-russia-was-a-state-department/
https://thehill.com/opinion/white-house/447394-key-figure-that-mueller-report-linked-to-russia-was-a-state-department/
https://www.documentcloud.org/documents/7039357-200818-SSCI-Russia-Report#document/p172/a2201177
https://www.documentcloud.org/documents/7039357-200818-SSCI-Russia-Report#document/p172/a2201177
https://www.documentcloud.org/documents/7039357-200818-SSCI-Russia-Report#document/p99/a576846
https://www.documentcloud.org/documents/7039357-200818-SSCI-Russia-Report#document/p99/a576846
https://www.documentcloud.org/documents/7039357-200818-SSCI-Russia-Report#document/p99/a576846
https://www.fbi.gov/wanted/counterintelligence/konstantin-viktorovich-kilimnik
https://www.fbi.gov/wanted/counterintelligence/konstantin-viktorovich-kilimnik
https://www.fbi.gov/wanted/counterintelligence/konstantin-viktorovich-kilimnik

Gerth doesn’t mention show that Trump and his
associates were aggressively lying to hide their
ties to Russians or their interlocutors, and
criminally so, in the case of Flynn and George
Papadopoulos (and, ultimately, Michael Cohen and
Roger Stone, too). That background — the lies
that Flynn and Sessions and Kushner were telling
about their Russian ties — is important
background to these stories Gerth hates, yet he
makes no mention of them.

Gerth’s main remaining gripe about the WaPo is
even more remarkable. He spent six paragraphs on
the WaPo’s scoop reporting the FISA order
targeting Carter Page.

In early April, the Post story on Page
landed, calling the surveillance “the
clearest evidence so far that the FBI
had reason to believe during the 2016
presidential campaign that a Trump
campaign adviser was in touch with
Russian agents. Such contacts are now at
the center of an investigation into
whether the campaign coordinated with
the Russian government to swing the
election in Trump’s favor.” It noted
Page’s “effusive praise” for Putin and
mentioned Schiff’s congressional
recitation of the Page allegations in
the dossier. Relying on anonymous
sources, it gave a vague update on the
dossier’s credibility: “some of the
information in the dossier had been
verified by US intelligence agencies,
and some of it hasn’t.”

At the Times, the newsroom was irked
about getting beaten by the Post. “Times
is angry with us about the WP scoop,”
Strzok texted to an FBI colleague, a few
days later.

But the Post scoop was incomplete. Its
anonymous sources mirrored the FBI's
suspicions but left out the bureau’s
missteps and exculpatory evidence, as
subsequent investigations revealed. It


https://www.washingtonpost.com/world/national-security/fbi-obtained-fisa-warrant-to-monitor-former-trump-adviser-carter-page/2017/04/11/620192ea-1e0e-11e7-ad74-3a742a6e93a7_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/fbi-obtained-fisa-warrant-to-monitor-former-trump-adviser-carter-page/2017/04/11/620192ea-1e0e-11e7-ad74-3a742a6e93a7_story.html

turns out that the secret surveillance
of Page was an effort to bring in
heavier artillery to an FBI inquiry
that, in the fall of 2016, wasn’t
finding any nefarious links, as the
Times reported back then. Agents were
able to review “emails between Page and
members of the Donald J. Trump for
President Campaign concerning campaign

n

related matters,” according to an
inquiry in 2019 by the Justice
Department Inspector General. FBI
documents show the surveillance of Page
targeted four facilities, two email, one

cell, and one Skype.

Still, even with the added surveillance
capability, the investigation had not
turned up evidence for any possible
charges by the date of the Post piece,
which came four days after the secret
surveillance, called FISA, for the
Foreign Intelligence Surveillance Act,
was renewed for the second time. (Page
was never charged.)

The IG review also found that the FISA
warrant process was deeply flawed. It
relied heavily on the dossier, including
the fabricated Millian allegation of a
conspiracy, the IG found. Furthermore,
the report said the warrants contained
seventeen “significant errors and

n

omissions,” such as leaving out
exculpatory information about Page,
including his previous work for the CIA
and comments he made to an undercover
FBI informant. And by the time of the
Post piece, the dossier’s credibility
was collapsing; the FBI knew the CIA

n

called it “internet rumor,” and on its
own the FBI “did not find corroboration
for Steele’s election reporting,”

according to the IG report.

The Post spokesperson, who would only
speak on background, said the article on



Page was “fair and accurate” and meant
to reflect “how deeply the FBI's
suspicions were about Page.” They
acknowledged the story was incomplete,
noting that “at that time there was a
[my

n

lot that was not publicly known.
emphasis]

This passage commits several errors. The FBI
targeted Page not because they were looking for
heavier artillery. They did so because Page was
about to travel internationally and they wanted
coverage of that trip. (The FBI consistently
described the FISA targeting of Page as
“productive” or “fruitful.”) And Bill Barr’s DO0J
didn’t withdraw the probable cause claim for
Page’s first two FISA orders. The applications
against him, which were based in part on his
voluntary sharing of non-public information with
known Russian intelligence officers, alleged he
knowingly aided and abetted foreign spies.

Over
time, = €he New ork Times =
there MUELLER FINDS NO TRUMP-RUSSIA CONSPIRACY

would Presdons Soas K mrarion, ber e Sna
— S re— g, [l i e [Wairrran lomer
be R I . P et ]
nore . - e ==
than
those
four
facili

ties,

and in = e _m-fi. :'f :
fact B —
one pare— ' u
i -
main
reason FBI submitted the especially problematic
June 2017 application was because the FBI wanted
to access financial information and two
encrypted messaging apps, the latter out of
suspicion that Page had destroyed a phone once
he discovered he was under investigation.

The FBI also had concerns about Page’s initial
denial in a March 16, 2017 interview that he had
sought out some Russian official to identify


https://www.documentcloud.org/documents/20417939-191209-carter-page-ig#document/p362/a2203086
https://www.documentcloud.org/documents/20417939-191209-carter-page-ig#document/p244/a2205146
https://pacer-documents.s3.amazonaws.com/36/235637/04519212889.pdf
https://www.fisc.uscourts.gov/sites/default/files/FISC%20Declassifed%20Order%2016-1182%2017-52%2017-375%2017-679%20%20200123.pdf
https://www.documentcloud.org/documents/6842432-161021-Carter-Page-FISA-Application#document/p6/a2203087
https://www.documentcloud.org/documents/20417939-191209-carter-page-ig#document/p362/a2203086
https://www.documentcloud.org/documents/20417939-191209-carter-page-ig#document/p362/a2203086
https://www.emptywheel.net/wp-content/uploads/2023/02/Screen-Shot-2023-02-03-at-6.12.56-PM-1.png
https://www.documentcloud.org/documents/6660421-4th-Mueller-Document-FOIA-Response.html#document/p157/a2008314
https://www.documentcloud.org/documents/6842433-170112-Carter-Page-FISA-Application#document/p18/a2205150

himself as the Male-1 in court filings for one
of the Russians trying to recruit him some years
earlier.

There was evidence for possible charges; there
was evidence when the FBI first opened an
investigation into him in April 2016. Just not
enough to charge him.

Errors aside, though, Gerth here adopts a fairly
remarkable stance. He complains that the WaPo
story confirming the FISA targeting did not
include all the problems with the FISA
applications that wouldn’t be discovered until
much later. I spoke with a Congressional
Republican who was privy to the applications
targeting Page in summer 2018, for example, and
even at that point, the person believed there
was abundant other evidence against Page, even
without any information from Steele. Crazier
still, in April 2017 when the WaPo published
that scoop, the worst abuse of all identified in
the Page applications — the alteration of an
email — hadn’t happened yet.

The WaPo would have needed a time machine to
meet Gerth's strictures.

Gerth’s claims that the NYT and WaPo's reporting
was particularly problematic are, with a few
exceptions, extraordinarily weak, and that's
before you consider all the Pulitzer articles he
simply ignored. But he also ignores some of the
more problematic NYT stories, like the NYT
decision to bury Trump’'s discussion of adoptions
with Putin immediately before he wrote a
misleading note claiming the June 9 meeting
addressed adoptions. Similarly, Gerth had no
problem that the NYT not only parroted Bill
Barr’s misleading March 24, 2019 letter about
the Mueller Report, but ran entire blocks of his
letter on the front page. I asked CJR if they
had any problem with this article, which
misrepresented court filings in the Manafort
case to suggest that his sharing of polling data
with Konstantin Kilimnik happened in the spring,
not during the general election, and involved
only Ukrainian oligarchs, not Deripaska; to this


https://www.documentcloud.org/documents/6842433-170112-Carter-Page-FISA-Application#document/p18/a2205150
https://www.nytimes.com/2019/01/08/us/politics/manafort-trump-campaign-data-kilimnik.html
https://www.nytimes.com/2019/01/08/us/politics/manafort-trump-campaign-data-kilimnik.html
https://www.emptywheel.net/2019/02/11/a-primer-on-how-to-read-so-the-nyt-can-stop-telling-paul-manaforts-lies/

day, the article feeds misunderstanding about
that allegation.

That was another question to which I got no
answer.

Gerth has plenty of complaints about the NYT -
just not about the stories where they erred on
the side of downplaying the discoveries of the
Russian investigation.

But as I’'ll show in my next post, Gerth's poor
framing of his complaints about the NYT coverage
doesn’t end there.

Links

CIJR’s Error at Word 18

The Blind Spots of CJR’'s “Russiagate” [sic]
Narrative

Jeff Gerth’s Undisclosed Dissemination of
Russian Intelligence Product

Jeff Gerth Declares No There, Where He Never
Checked

“Wink:"” Where Jeff Gerth’s “No There, There” in
the Russian Investigation Went

My own disclosure statement

An attempted reconstruction of the articles
Gerth includes in his inquiry

A list of the questions I sent to CJR


https://www.emptywheel.net/2023/02/07/cjrs-error-at-word-18/
https://www.emptywheel.net/2023/02/07/the-blind-spots-of-cjrs-russiagate-sic-narrative/
https://www.emptywheel.net/2023/02/07/the-blind-spots-of-cjrs-russiagate-sic-narrative/
https://www.emptywheel.net/2023/02/08/jeff-gerths-undisclosed-dissemination-of-russian-intelligence-product/
https://www.emptywheel.net/2023/02/08/jeff-gerths-undisclosed-dissemination-of-russian-intelligence-product/
https://www.emptywheel.net/2023/02/11/jeff-gerth-declares-no-there-where-he-never-checked/
https://www.emptywheel.net/2023/02/11/jeff-gerth-declares-no-there-where-he-never-checked/
https://www.emptywheel.net/2023/02/24/wink-where-jeff-gerths-no-there-there-in-the-russian-investigation-went/
https://www.emptywheel.net/2023/02/24/wink-where-jeff-gerths-no-there-there-in-the-russian-investigation-went/
https://www.emptywheel.net/portfolio-item/disclosure-statement-on-russian-investigation/
https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vT8NMsl-OnUSyVfNSA78HYNG-c65Ql19x3EHg7CNTAg2tQ5vwJo38N-xUDSbxnetN1UTixEjFGmumOZ/pub
https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vT8NMsl-OnUSyVfNSA78HYNG-c65Ql19x3EHg7CNTAg2tQ5vwJo38N-xUDSbxnetN1UTixEjFGmumOZ/pub
https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vRz3pAqSeMmzJzjeBc5oVkwI3mWYokJ6h2Yx-bdFMMpL_EWUdwtc7KxaydvaGQjw8qI2DQbVw8NE86-/pub

