
WAPO CLEANS UP A
FALSE MICHAEL MCFAUL
ALLEGATION ABOUT RT
As I noted in my last post, I’m going to do some
posts on the whackjob article WaPo published
over the weekend, magnifying the assertions of
some researchers (one group of which remain
anonymous) alleging that outlets like Naked
Capitalism are really Russian propaganda
outlets.

In this post, I want to look at a correction the
WaPo made after it was posted for a day. The
original story featured this claim from former
US Ambassador to Russia Michael McFaul.

A former U.S. ambassador to Russia,
Michael A. McFaul, said he was struck by
the overt support that RT and Sputnik
expressed for Trump during the campaign,
even using the #CrookedHillary hashtag
pushed by the candidate.

In the interim, RT appears to have contacted
WaPo,refuting the claims in the article (many of
the other outlets claimed to be Russian
propaganda outlets have yet to be contacted by
the WaPo). A paragraph has been
added, incorporating a statement from RT’s head
of communications.

Now the McFaul claim looks like this:

A former U.S. ambassador to Russia,
Michael A. McFaul, said he was struck by
the overt support that Sputnik expressed
for Trump during the campaign, even
using the #CrookedHillary hashtag pushed
by the candidate.

And the article includes this correction:

Correction: A previously published
version of this story incorrectly stated

https://www.emptywheel.net/2016/11/29/wapo-cleans-false-michael-mcfaul-allegation-rt/
https://www.emptywheel.net/2016/11/29/wapo-cleans-false-michael-mcfaul-allegation-rt/
https://www.emptywheel.net/2016/11/29/wapo-cleans-false-michael-mcfaul-allegation-rt/
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
http://newsdiffs.org/diff/1304498/1304796/https%3A/www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html


that Russian information service RT had
used the “#CrookedHillary” hastag [sic]
pushed by then-Republican candidate
Donald Trump. In fact, while another
Russian information service Sputnik did
use this hashtag, RT did not.

The article itself didn’t state that. McFaul
did. The article simply paraphrased his claim.

Note, it appears people responding to RT have
used the hashtag, which might be easy to confuse
if you didn’t look too closely. But then, so do
people responding to WaPo tweets.

A proper correction would instead say something
like this:

A leading expert on Russia, former
Ambassador to Russia and current
Stanford University Political
Science professor Michael McFaul,
claimed that both RT and Sputnik have
used the #CrookedHillary hashtag. When
we fact checked his claim after
publication and after RT refuted the
claim, we found the claim to be false,
with respect to RT and have altered his
reported claim accordingly.

Of course, that would entail admitting that some
of the most celebrated experts on Russia — to
say nothing of the ones at PropOrNot hiding
behind anonymity — get sloppy with their
accusations. WaPo chose not to do that though,
instead suggesting they, not their chosen
expert, had made the error.

https://twitter.com/search?q=%40RT_America%20%23crookedhillary&src=typd
https://twitter.com/search?q=%40washingtonpost%20%23crookedhillary&src=typd

