ACCORDING TO
PROPORNOT’S
CONSPIRATORIAL
CRITERIA, WAPO IS A US
INTELLIGENCE OUTLET

I hope to have more to say about the whackjob
story the WaPo peddled over the weekend about
the shady “PropOrNot” effort to identify and
blacklist Russian influenced media outlets,
which according to the anonymous people behind
it include Naked Capitalism, TruthDig,
Consortium News, and Truthout. In the meantime,
I've put some resources below (and am working on
a page curating links about all the claimed
Russian plots this year, credible and no).

But I wanted to look at how WaPo itself stacks
up according to one of the criteria laid out in
WaPo’'s “news” piece on propaganda.

Here's how the WaPo’s propaganda hunters
identify propaganda outlets directed by the
Russian state:

The researchers used Internet analytics
tools to trace the origins of particular
tweets and mapped the connections among
social-media accounts that consistently
delivered synchronized messages.
Identifying website codes sometimes
revealed common ownership. In other
cases, exact phrases or sentences were
echoed by sites and social-media
accounts in rapid succession, signaling
membership in connected networks
controlled by a single entity. [my
emphasis]

One of the clues, these researchers say, is to
ID common ownership between known state entities
and other media outlets.


https://www.emptywheel.net/2016/11/29/according-propornots-conspiratorial-criteria-wapo-us-intelligence-outlet/
https://www.emptywheel.net/2016/11/29/according-propornots-conspiratorial-criteria-wapo-us-intelligence-outlet/
https://www.emptywheel.net/2016/11/29/according-propornots-conspiratorial-criteria-wapo-us-intelligence-outlet/
https://www.emptywheel.net/2016/11/29/according-propornots-conspiratorial-criteria-wapo-us-intelligence-outlet/
https://www.emptywheel.net/2016/11/29/according-propornots-conspiratorial-criteria-wapo-us-intelligence-outlet/
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html

That got printed in the Washington Post, a media
outlet owned by Jeff Bezos. Bezos is an oligarch
currently worth around $62 billion dollars,
largely through his ownership of almost 17% of
Amazon’s stock.

And Amazon is a US government contractor,
providing cloud services to the Intelligence
Community.

In other words, WaPo and the Intelligence
Community’s cloud contractor share a common
owner, one of the world’s richest oligarchs, the
kind of link that if Bezos were a well-connected
Russian oligarch would easily mark the news
outlet as propaganda.

I’'m not making that argument. Thus far, at
least, WaPo’s editorial focus doesn’t seem to
have changed in the Bezos era (aside from
decisions about coverage of DC areas news). It'd
be hard to distinguish an IC-directed editorial
slant from what the Neocon WaPo editorial page
has had for a decade and a half under Fred
Hiatt. WaPo’s news, on the other hand, has
continued to provide a range of both great and
questionable reporting; its reporters are
roughly about as tied into the IC as the NYT.

In other words, WaPo remains what it was before
an oligarch with financial ties to the
intelligence community bought it. But we know
that reading its content with a critical view,
not by mapping out perceived and real
connections. Doing that mapping would mark the
WaPo as a clear government propaganda outlet
that it is not.

This kind of conspiracy theorizing gets
dangerous quickly. Even the WaPo — especially
the WaPo — cannot afford such games.

Critiques of PropOrNot

 Matthew Ingram judges that
the effort to expand known
Russian outlets to a global


https://fcw.com/articles/2013/03/18/amazon-cia-cloud.aspx
http://fortune.com/2016/11/25/russian-fake-news/

conspiracy gets out of hand.

 Max Blumenthal examines some
of the funding and past
politics of those involved
in campaign.

Hannah Gais
examines PropOrNot’s weird
definition of propaganda and
(in an wupdate) wonders
whether its secretive team
has ties to Ukraine.

Ben Norton and Glenn
Greenwald map out how
sketchy the PropOrNot group

is.
= Matt Taibbi notes that the
left has become as

conspiratorial as the right
traditionally has been.

Responses from those
blacklisted

» ZeroHedge

» David Swanson
 Dave Lindorff
* Chris Floyd


http://www.alternet.org/media/washington-post-promotes-shadowy-website-accuses-200-publications-russian-propaganda-plants
https://medium.com/if-god-is-dead/on-propornot-1908ea8abfb6#.96z21s7ob
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
http://www.rollingstone.com/politics/features/washington-post-blacklist-story-is-shameful-disgusting-w452543
http://www.zerohedge.com/news/2016-11-26/washington-post-useful-idiot-shills-failed-frantic-status-quo-has-lost-control-narra
http://davidswanson.org/node/5363
http://www.counterpunch.org/2016/11/28/confessions-of-an-alleged-russian-propagandist/
http://www.counterpunch.org/2016/11/25/smear-mongering-a-mea-culpa-for-the-age-of-mccarthyism-2-0/

