MORE THOUGHTS ON
THE YAHOO SCAN

I want to lay out a few more thoughts about the
still conflicting stories about the scan the
government asked Yahoo to do last year.

The three different types
of sources and their agenda

First, a word about sourcing. The original three
stories have pretty identifiable sources. The
first Reuters story, by tech security writer

“"

Joseph Menn and describing the scan as “a
program to siphon off messages” that the
security team believed might be a hacker, cited
three former Yahoo employees and someone
apprised of the events (though I think the
original may have relied on just two former

Yahoo employees).

NYT had a story, by legal reporter Charlie
Savage and cyber reporter Nicole Perloth

and relying on “two government officials” and
another without much description, that seems to
have gotten the legal mechanism correct — an
individual FISA order — but introduced the claim
that the scan used Yahoo's existing kiddie porn
filter and that “the technical burden on the
company appears to have been significantly
lighter” than the request earlier this year to
Apple to unlock Syed Rezwan Farook’s iPhone.

A second Reuters story, by policy reporter
Dustin Volz and spook writer Mark Hosenball,
initially reported that the scan occurred under
Section 702 authority, though has since
corrected that to match the NYT report. It
initially relied on government sources and
reported that the “intelligence committees of
both houses of Congress .. are now investigating

n

the exact nature of the Yahoo order,” which

explains a bit about sourcing.

Motherboard’s tech writer Lorenzo Franceschi-
Bicchieri later had a story, relying on ex-Yahoo


https://www.emptywheel.net/2016/10/09/thoughts-yahoo-scan/
https://www.emptywheel.net/2016/10/09/thoughts-yahoo-scan/
http://www.reuters.com/article/us-yahoo-nsa-exclusive-idUSKCN1241YT
http://www.reuters.com/article/us-yahoo-nsa-exclusive-idUSKCN1241YT
http://www.reuters.com/article/us-yahoo-nsa-exclusive-idUSKCN1241YT
http://www.nytimes.com/2016/10/06/technology/yahoo-email-tech-companies-government-investigations.html
http://mobile.reuters.com/article/idUSKCN1252NR
http://motherboard.vice.com/read/yahoo-government-email-scanner-was-actually-a-secret-hacking-tool

employees, largely confirming Reuters’ original
report and refuting the NYT’s technical
description. It described the tool as “more like
a ‘rootkit,’ a powerful type of malware that
lives deep inside an infected system and gives
hackers essentially unfettered access.”

A followup story by Menn cites intelligence
officials reiterating the claim made to NYT —
that this was a simple tweak of the spam filter.
But then it goes on to explain why that story is
bullshit.

Intelligence officials told Reuters that
all Yahoo had to do was modify existing
systems for stopping child pornography
from being sent through its email or
filtering spam messages.

But the pornography filters are aimed
only at video and still images and
cannot search text, as the Yahoo program
did. The spam filters, meanwhile, are
viewable by many employees who curate
them, and there is no confusion about
where they sit in the software stack and
how they operate.

The court-ordered search Yahoo
conducted, on the other hand, was done
by a module attached to the Linux kernel
— in other words, it was deeply buried
near the core of the email server
operating system, far below where mail
sorting was handled, according to three
former Yahoo employees.

They said that made it hard to detect
and also made it hard to figure out what
the program was doing.

Note, to some degree, the rootkit story must be
true, because otherwise the security team would
not have responded as it did. As Reuters’
sources suggest, the way this got implemented is
what made it suspicious to the security team.
But that doesn’t rule out an earlier part of the
scan involving the kiddie porn filter.


http://www.reuters.com/article/us-yahoo-nsa-order-idUSKCN12800D

To sum up: ex-Yahoo employees want this story to
be about the technical recklessness of the
request and Yahoo’'s bureaucratic implementation
of it. Government lawyers and spooks are happy
to explain this was a traditional FISA order,
but want to downplay the intrusiveness and
recklessness of this by claiming it just
involved adapting an existing scan. And
intelligence committee members mistakenly
believed this scan happened under Section 702,
and wanted to make it a 702 renewal fight issue,
but since appear to have learned differently.

The ungagged position of
the ex-Yahoo employees

Three comments about the ex-Yahoo sources here.
First, the stories that rely on ex-Yahoo
employees both include a clear “decline to
comment” from Alex Stamos, the Yahoo CISO who
quit and moved to Facebook in response to this
event. If that decline to comment is to be
believed, these are other former Yahoo security
employees who have also since left the company.

Another thing to remember is that ex-Yahoo
sources were already chatting to the press,
though about the 2014 breach that exposed
upwards of 500 million Yahoo users. This
Business Insider piece has a former Yahoo person
explaining that the architecture of Yahoo's
systems is such that billions of people were
likely exposed in the hack.

“I believe it to be bigger than what'’s
being reported,” the executive, who no
longer works for the company but claims
to be in frequent contact with employees
still there, including those
investigating the breach, told Business
Insider. “How they came up with 500 is a
mystery.”

[snip]

According to this executive, all of
Yahoo's products use one main user
database, or UDB, to authenticate users.


http://www.businessinsider.com/yahoo-insider-hacking-2016-9

So people who log into products such as
Yahoo Mail, Finance, or Sports all
enter their usernames and passwords,
which then goes to this one central
place to ensure they are legitimate,
allowing them access.

That database is huge, the executive
said. At the time of the hack in 2014,
inside were credentials for roughly 700
million to 1 billion active users
accessing Yahoo products every month,
along with many other inactive accounts
that hadn’t been deleted.

[snip]

“That is what got compromised,” the
executive said. “The core crown jewels
of Yahoo customer credentials.”

I can understand why Yahoo security people who
lost battles to improve Yahoo's security but are
now at risk of being scapegoated for a costly
problem for Yahoo would want to make it clear
that they fought the good fight only to be
overruled by management. The FISA scan provides
a really succinct example of how Yahoo didn’t
involve its security team in questions central
to the company’s security.

One more thing. While Stamos and maybe a few
others at Yahoo presumably had (and still have)
clearance tied to discussing cybersecurity with
the government, because none of them were
involved in the response to this FISA

order, none of them were read into it. They
probably had and have non-disclosure agreements
tied to Yahoo (indeed, I believe one of these
stories originally referenced an NDA but has
since taken the reference out). But because
Yahoo didn’t involve the security team in
discussions about how to respond to the FISA
request, none of them would be under a
governmental obligation, tied to FISA orders, to
keep this story secret. So they could be sued
but not jailed for telling this story.


http://www.businessinsider.com/yahoo-just-passed-800-million-monthly-active-users-worldwide-2013-9
http://www.businessinsider.com/yahoo-just-passed-800-million-monthly-active-users-worldwide-2013-9

It wouldn’'t be the first time that the
government’s narrow hold on some issue made it
easier for people to independently discover
something, as Thomas Tamm and Mark Klein did
with Stellar Wind and the whole world did with
StuxNet.

Stories still conflict
about what happened after
the scan was found

Which brings me to one of the most interesting
conflicts among the stories now. I think we can
assume the scan involved a single FISA order
served only on Yahoo that Yahoo, for whatever
reason, implemented in really reckless fashion.

But the stories still conflict on what happened
after the security team found the scan.

Yahoo's non-denial denial (issued after an

initial, different response to the original
Reuters story) emphasizes that no such scan
currently remains in place.

We narrowly interpret every government
request for user data to minimize
disclosure. The mail scanning described
in the article does not exist on our
systems.

That could mean the scan was ended when the
security team found it, but it could also mean
Yahoo hurriedly removed it after Reuters first
contacted it so it could claim it was no longer
in place.

The original Reuters story doesn’t say what
happened, aside from describing Stamos’
resignation. NYT’'s spook and lawyer sources
said, “The collection is no longer taking
place.” The updated congressionally-sourced
Reuters story says the scan was dismantled and
not replaced before Stamos left.

Former Yahoo employees told Reuters that
security staff disabled the scan program



after they discovered it, and that it
had not been reinstalled before Alex
Stamos, the company’s former top
security officer, left the company for
Facebook last year.

The Motherboard story is the most interesting.
It suggests that the security team found the
scan, started a high severity response ticket on
it, Stamos spoke with top management, and then
that response ticket disappeared.

After the Yahoo security team discovered
the spy tool and opened a high severity
security issues within an internal
tracking system, according to the
source, the warning moved up the ranks.
But when the head of security at the
time, Alex Stamos, found out it was
installed on purpose, he spoke with
management; afterward, “somehow they
covered it up and closed the issue fast
enough that most of the [security] team
didn’'t find out,“ the source said.

The description of the disappearing ticket could
mean a lot of things. But it doesn’t explain
whether the scan itself (which the security team
could presumably have found again if it worked
in the same fashion) continued to operate.

Reuters’ latest story suggests the scan remained
after the security team learned that Marissa
Mayer had approved of it.

In the case of Yahoo, company security
staff discovered a software program that
was scanning email but ended an
investigation when they found it had
been approved by Chief Executive Officer
Marissa Mayer, the sources said.

This seems to be consistent with Motherboard’s
story about the disappearing ticket — that is,
that the investigation ended because the ticket
got pulled — but doesn’t describe how the scan



continued to operate without more security
people becoming aware of it.

But the implication of these varying stories is
that the scan may have been operating (or
restarted, after Stamos left), in a way that
made Yahoo vulnerable to hackers, up until the
time Reuters first approached Yahoo about the
story. Even NYT's best-spin sources don’t say
when the scan was removed, which means it may
have been providing hackers a back door into
Yahoo for a year after the security team first
balked at it.

Which might explain why this story is coming out
now. And why ODNI is letting Yahoo hang on this
rather than providing some clarifying details.

And what if the target of
this scan is IRGC

As you know, I wildarse guessed that the target
of this scan is likely to be Iran’s
Revolutionary Guard. I said that because we know
IRGC at least used to use Yahoo in 2011, we know
the FISC long ago approved treating “Iran” as a
terrorist organization, and because there are
few other entities that could be considered
“state-sponsored terrorist groups.” I think
NYT’s best-spin sources might have used that
term in hopes everyone would yell Terror!! and
be okay with the government scanning all of
Yahoo's users’ emails.

But the apparent terms of this scan conflict
with the already sketchy things the IC has told
the European Union about our spying on tech
companies. So the EU is surely asking for
clarifying details to find out whether this scan
— and any others like it that the FISC has
authorized — comply with the terms of the
Privacy Shield governing US tech company data
sharing.

And while telling the NYT “state-sponsored
terrorist group” might impress the home crowd,
it might be less useful overseas. That’'s because
Europe doesn’t treat the best basis for the


https://www.lawfareblog.com/some-thoughts-reuters-ny-times-and-yahoo
https://www.emptywheel.net/2016/10/05/breaking-state-sponsored-terrorists-operating-us-2015/

claim that IRGC is a terrorist group — its
support of Hezbollah — the the same light we do.
The EU named Hezbollah'’s military wing a
terrorist group in 2013, but as recently as this
year, the EU was refusing to do so for the
political organization as a whole.

That is, if my wildarseguess is correct, it
would mean not only that an intelligence request
for a back door exposed a billion users to
hackers, but also that it did so to pursue an
entity that not even all our allies agree is a
top counterterrorism (as distinct from foreign
intelligence) target.

Thus, it would get to the core of the problem
with the claim that global tech companies can
install back doors with no global ramifications,
because there is no universally accepted
definition of what a terrorist is.

Which, again, may be why ODNI has remained so
silent.


http://www.loc.gov/law/foreign-news/article/european-union-eu-adds-hezbollah-military-wing-to-terrorist-list/
http://www.loc.gov/law/foreign-news/article/european-union-eu-adds-hezbollah-military-wing-to-terrorist-list/

