WSJ: DON’T BE MEAN TO
US LIKE FITZ WAS TO
JUDY

Most sane people are outraged by the WSJ’s
hacktalicious editorial calling for calm on the
hack scandal.

As well they should: the editorial discredits
WSJ as a paper.

But I was particularly interested in this bit.

In braying for politicians to take down
Mr. Murdoch and News Corp., our media
colleagues might also stop to ask about
possible precedents. The political mob
has been quick to call for a criminal
probe into whether News Corp. executives
violated the U.S. Foreign Corrupt
Practices Act with payments to British
security or government officials in
return for information used in news
stories. Attorney General Eric Holder
quickly obliged last week, without so
much as a fare-thee-well to the First
Amendment.

The foreign-bribery law has historically
been enforced against companies
attempting to obtain or retain
government business. But U.S. officials
have been attempting to extend their
enforcement to include any payments that
have nothing to do with foreign
government procurement. This includes a
case against a company that paid Haitian
customs officials to let its goods pass
through its notoriously inefficient
docks, and the drug company Schering-
Plough for contributions to a charitable
foundation in Poland.

Applying this standard to British
tabloids could turn payments made as
part of traditional news-gathering into


https://www.emptywheel.net/2011/07/17/wsj-dont-be-mean-to-us-like-fitz-was-to-judy/
https://www.emptywheel.net/2011/07/17/wsj-dont-be-mean-to-us-like-fitz-was-to-judy/
https://www.emptywheel.net/2011/07/17/wsj-dont-be-mean-to-us-like-fitz-was-to-judy/
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303661904576451812776293184.html?mod=djkeyword
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303661904576451812776293184.html?mod=djkeyword

criminal acts. The Wall Street Journal
doesn’t pay sources for information, but
the practice is common elsewhere in the
press, including in the U.S.

The last time the liberal press demanded
a media prosecutor, it was to probe the
late conservative columnist Robert Novak
in pursuit of White House aide Scooter
Libby. But the effort soon engulfed a
reporter for the New York Times, which
had led the posse to hang Novak and his
sources. Do our media brethren really
want to invite Congress and prosecutors
to regulate how journalists gather the
news?

This is structured as an appeal to other media
outlets, warning them that if they pile on, it
might well hurt them too (this structure
continues to the rest of the editorial).

This argument ends with the Scooter Libby
argument—the claim that the NYT, because it
purportedly “led the posse to hang [Bob] Novak
and his sources” (including, among others, Dick
Cheney and Scooter Libby), ended up getting
embroiled in the Libby case (in spite of the
fact that NYT discredited itself by protecting
Libby for a year after they had published his
name as Judy’s source).

Fair enough. The NYT-and especially Judy
Miller—was exposed to be as hackish as Novak was
(and, as another outlet who published bogus
leaks in the Joe Wilson pushback, the WSJ) when
its laundering of government leaks was made
clear.

So the WSJ is rightly reminding other media
outlets that they are as hackish as it is.
Perhaps they have specific incidents of
hackishness in mind? Maybe the rest of the
press should worry that a focus on how corrupt
our press has gotten will reflect badly on them
too. It appears, for example, that the WaPo is
worried about just such a thing.


http://wapo.st/oDC0Pe
http://wapo.st/oDC0Pe

Then, oddly (working backwards from the Judy
Miller issue), the WSJ warns that if other media
outlets pile on, it’1ll criminalize payments made
in the course of news-gathering—with a claim
that such a horror would only matter for British
tabloids. Only, that’s not exactly true, is it?
And that'’'s before you consider the number of
“consultants” TV stations pay for their
“expertise.”

Then, in the first part of this passage, the WSJ]
rails against what is probably one of its
biggest worries—it’1ll be held liable in the US
for the fairly well-established bribery it
engaged in in the UK (even assuming no such
bribery were discovered here in the US). It
suggests that a poor helpless media company
would never bribe a government for something
real-like a contract. Putting aside the
appearance that Murdoch’s minions bribed the
cops.

Except at the heart of this scandal is Murdoch’s
attempt to get full control of BSkyB. Not to
mention Murdoch’s fairly well-established
pattern of trading political support for Tony
Blair, Hillary Clinton, and David Cameron in
exchange for political favors.

This is bribery every bit as much as
Halliburton'’s bribery to get Nigerian contracts
was bribery. A satellite concession is every bit
as tangible a goal as is a contract. But it
attempts to couch decades of Murdoch’s ruthless
business practices in First Amendment hand-
wringing. It suggests that whatever meager
journalism Murdoch’s minions do, it should
excuse his illegal business practices.

This WSJ editorial is a damning exhibit in
outright hackery.

But I suspect its audience-other hackish media
outlets—finds it a persuasive read.

Update: With this editorial in mind, I wanted to
point to a few paragraphs of Alan Rusbridger’s
description of how the Guardian broke this
story. A key part of it, he describes, was in


http://www.adweek.com/news/television/licensing-fees-strike-again-132383
http://emptywheel.firedoglake.com/2008/04/19/the-nyt-does-penance/
http://www.sec.gov/news/press/2009/2009-23.htm
http://www.newsweek.com/2011/07/17/how-the-guardian-broke-the-news-of-the-world-hacking-scandal.html

partnering with the NYT to break the omerta
among British papers.

Big story? Not at all. Not a single
paper other than The Guardian noted [a
$1 million settlement against News of
the World for bullying] in their news
pages the next day. There seemed to be
some omerta principle at work that meant
that not a single other national
newspaper thought this could possibly be
worth an inch of newsprint.

Life was getting a bit lonely at The
Guardian. Nick Davies had been alerted
that Brooks had told colleagues that the
story was going to end with “Alan
Rusbridger on his knees, begging for
mercy.” “They would have destroyed us,”
Davies said on a Guardian podcast last
week. “If they could have done, they
would have shut down The Guardian.”

If the majority of Fleet Street was
going to turn a blind eye, I thought I'd
better try elsewhere to stop the story
from dying on its feet, except in the
incremental stories that Nick was still
remorselessly producing for our own
pages. I called Bill Keller at The New
York Times. Within a few days, three
Times reporters were sitting in a rather
charmless Guardian meeting room as
Davies did his best to coach them in the
basics of the story that had taken him
years to tease out of numerous
reporters, lawyers, and police officers.

The Times reporters took their
time—-months of exceptional and
painstaking work that established the
truth of everything Nick had written—and
broke new territory of their own. They
coaxed one or two sources to go on the
record. The story led to another
halfhearted police inquiry that went
nowhere. But the fact and solidity of
the Times investigation gave courage to



others. Broadcasters began dipping their
toes in the story. One of the two
victims began lawsuits. Vanity Fair
weighed in. The Financial Times and The
Independent chipped away in the
background. A wider group of people
began to believe that maybe, just maybe,
there was something in this after all.
[my emphasis]

News Corp would have destroyed the Guardian,

Rusbridger and Nick Davies say, if they had had
the dirt to do so. Such threats are presumably
how News Corp enforced the omerta on the story.

Now look at the editorial. It appears, first of
all, to be an appeal to precedent—a similar kind
of appeal often made when pointing out that an
espionage prosecution of Julian Assange will
criminalize newsgathering.

It argues that a prosecution of News Corp under
the FCPA would be a bad precedent, equating
contracts with-well, I”m not sure what News Corp
is admitting to here, as its media interests do
amount to a contract. It then suggests—the logic
is faulty-that such a prosecution would also
criminalize the news gathering of those who pay
for stories. This seems to be an implicit threat
directed at those who do pay for stories (note
that this editorial doesn’t say News Corp,
including Fox TV, doesn’t pay for stories, just
WSJ), perhaps an attempt to silence TV news.

But then, after having already impugned
newspapers that, like the Guardian and NYT, gave
“their moral imprimatur” to WikilLeaks, the
editorial levels a threat clearly directed at
the NYT, noting how the the newspaper’s
purported efforts to go after Novak’'s sources
ended up backfiring on the NYT.

Not long after Rusbridger described the omerta
that helped News Corp forestall consequences in
the UK, Murdoch’s mouthpiece here in the US
issued a veiled threat against the NYT.

I'm betting that Murdoch thinks the NYT will be



easier to destroy than the Guardian.



