THE WAPO'S BROCCOLI
SOUP

I'm not so much surprised that Marcus Brauchli
has had to admit that he knew the Pay2Play
Salons were off the record.

Washington Post executive editor Marcus
Brauchli says he knew more about

the controversial “salons” the paper had
planned than previously has been
reported, including the fact that they
were being billed as “off-the-record” to
potential sponsors.

Brauchli made the acknowledgement in a
letter to Charles Pelton, the person
hired by the Post to organize what was
to have been a series of corporate-
sponsored, off-the-record dinners at the
home of publisher Katharine Weymouth.
Pelton, who resigned from the paper in
September, told the Post’s ombudsman the
day that POLITICO reported on the salons
that Brauchli and other editors had been
involved in discussions of them and that
the plans had “been well developed in
the newsroom.”

[snip]

But in a Sept. 25 letter to Pelton,
obtained by POLITICO, Brauchli said he
“knew that the salon dinners were being
promoted as ‘off the record.’ That fact
was never hidden from me by you or
anyone else.” And he also acknowledged
that he had seen two slide shows on the
dinners and received e-mailed copies of
the promotional materials for them.

After all, back when the WaPo started to ‘fess
up to the fact that “senior managers” knew the
details of the Pay2Pay salons, they made it
clear those same managers knew they were off the
record.


https://www.emptywheel.net/2009/10/17/the-wapos-broccoli-soup/
https://www.emptywheel.net/2009/10/17/the-wapos-broccoli-soup/
http://news.yahoo.com/s/politico/20091018/pl_politico/28411
http://us.rd.yahoo.com/dailynews/politico/pl_politico/storytext/28411/33768951/SIG=1230bsg6c/*http://www.politico.com/static/PPM110_091017_brauchli_letter.html
http://emptywheel.firedoglake.com/2009/07/07/wapo-finally-begins-to-admit-pay2play-details/
http://emptywheel.firedoglake.com/2009/07/07/wapo-finally-begins-to-admit-pay2play-details/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/06/AR2009070603761.html?hpid=moreheadlines
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/06/AR2009070603761.html?hpid=moreheadlines

But while Post executives immediately
disowned the flier’'s characterization,
senior managers had already approved
major details of the first dinner. They
had agreed, for example, that the dinner
would include the participation of
Brauchli and at least one Post reporter,
that the event would be off the record,
that it would feature a wide-ranging
guest list of people involved in
reforming health care, and that it would
have sponsorship.

I always assumed when the WaPo said “senior
managers,” that probably included the Executive
Editor.

But I am interested in a few details. First,
Greg Mitchell makes it clear that the Brauchli
letter was given to other journalists by the
lawyer of Charles Pelton—-who Katharine Weymouth
and Brauchli tried to scapegoat for the scandal.

However, in a subsequent letter to Mr.
Pelton — which was sent to The Times by
Mr. Pelton’s lawyer — Mr. Brauchli now
says that he did indeed know that the
dinners were being promoted as ‘off the
record,’ and that he and Mr. Pelton had
discussed that issue.”

With that in mind, consider the two
investigations the WaPo put together to
understand how the WaPo came to sell its
editorial line. First, an investigation by the
WaPo's General Counsel.

Weymouth yesterday appointed the
newspaper’s general counsel, Eric
Lieberman, to review the discussions
that led to the controversy.

Much, much more interesting, however, is that
the WaPo appointed Brauchli to conduct an
investigation.


http://www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1004023291

The review, along with a parallel
inquiry by Executive Editor Marcus
Brauchli and Senior Editor Milton
Coleman, is aimed at avoiding another
episode that could damage the paper’s
reputation.

So Marcus Brauchli, who knew all the details of
this, conducted an investigation to find out how
it happened. Perhaps pursuant to that, Pelton
left the WaPo. And now Pelton is using the NYT
and Politico to make sure that Brauchli doesn’t
get to blame Pelton in his whitewash.



