
THE NYT DOES
PENANCE?
I just got finished with a long day of
politicking (to answer the question bmaz sent by
email, at least in my CD, the "uncommitted"
delegates were all Obama supporters though there
were about 8-12 Hillary supporters trying to
pick up some extra delegates by claiming that
"uncommitted" delegates could not say who they
would support in Denver). So I’m going to have
to return to the NYT article on the Pentagon’s
rent-a-general propaganda.

But for the moment, I just want to look at the
circumstances of it. This was not, say, Mother
Jones, exposing the extent to which the Pentagon
mobilizes the military-industrial complex to
(potentially illegally) spread propaganda to the
American people. This is the NYT–one of the most
important tools of the Bush propaganda machine,
certainly at least during the lead-up to the
Iraq war. So I wonder–did no one from the NYT
recognize the irony of including this sentence
in the NYT?

These records reveal a symbiotic
relationship where the usual dividing
lines between government and journalism
have been obliterated.

For that reason, it’s a very weird article. The
article, after all, states clearly that there
was no quid pro quo to the "analysts."

The documents released by the Pentagon
do not show any quid pro quo between
commentary and contracts. But some
analysts said they had used the special
access as a marketing and networking
opportunity or as a window into future
business possibilities.

And it notes that the problem was as much the
friendship between analysts and the military as

https://www.emptywheel.net/2008/04/19/the-nyt-does-penance/
https://www.emptywheel.net/2008/04/19/the-nyt-does-penance/
http://www.nytimes.com/2008/04/20/washington/20generals.html
http://www.nytimes.com/2008/04/20/washington/20generals.html


it was improper ties.

Even analysts with no defense industry
ties, and no fondness for the
administration, were reluctant to be
critical of military leaders, many of
whom were friends. “It is very hard for
me to criticize the United States Army,”
said William L. Nash, a retired Army
general and ABC analyst. “It is my
life.”

All in all, the article paints the picture of an
economy of influence. Kind of like … beltway
journalists. "It is hard for me to criticize
politicians," you can imagine the beltway
journalist saying, "It is my life."

But that doesn’t mean it’s not an important
article. It works sort of like the Libby trial
did, exposing the Administration’s methods for
all to see. Watching the way Rummy worked these
retired Generals is eerily akin, for me, to
watching Cathie Martin describe the way she
worked Tim Russert.

But back to the fact that this is coming from
the NYT. I find it ironic that it comes just
days after the NYT posted one of its worst
losses ever.

The New York Times Company, the parent
of The New York Times, posted a $335,000
loss in the first quarter — one of the
worst periods the company and the
newspaper industry have seen — falling
far short of both analysts’ expectations
and its $23.9 million profit in the
quarter a year earlier.

[snip]

The poor showing stemmed from The Times
Company’s core news media group, which
includes The Times, The Boston Globe and
The International Herald Tribune, as
well as several regional newspapers.

http://www.nytimes.com/2008/04/17/business/media/17cnd-times.html?ei=.


This is partly due to the rise of Craigslist and
online real estate listings. But it’s also due
to the continued crap the NYT tries to sell us.

So here they are reporting on the crap that
someone else sold–through a different channel.
(Yes, when I have more time, I do plan to search
the NYT articles for the number of times the NYT
quoted these Generals.) It’s an important
article, but does it redeem all the crap that
lost them readers?

I’m also curious that David Barstow is the
author. Barstow has done similar work to this
for the NYT before. There’s this article on the
government use of video news releases, for
example, part of a series.

It is the kind of TV news coverage every
president covets.

"Thank you, Bush. Thank you, U.S.A.," a
jubilant Iraqi-American told a camera
crew in Kansas City for a segment about
reaction to the fall of Baghdad. A
second report told of "another success"
in the Bush administration’s "drive to
strengthen aviation security"; the
reporter called it "one of the most
remarkable campaigns in aviation
history." A third segment, broadcast in
January, described the administration’s
determination to open markets for
American farmers.

To a viewer, each report looked like any
other 90-second segment on the local
news. In fact, the federal government
produced all three.

But he’s also the kind of guy who fixes the
fuck-ups of his NYT colleagues. He babysat Duff
Wilson on some stories after Wilson convicted
the Duke lacrosse team in the press before
they’d been tried. Barstow explained how the
Administration (and, implicitly, Judy Miller and
Michael Gordon) got snookered on the aluminum
tubes. And he was part of the team that exposed

http://www.nytimes.com/2005/03/13/politics/13covert.html
http://www.nytimes.com/2006/12/23/sports/23duke.html
http://www.nytimes.com/2006/12/23/sports/23duke.html
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9403E1DB123FF932A25756C0A9659C8B63


Jayson Blair’s deceptions (I don’t have the book
with me, but I seem to recall Seth Mnookin’s
book on the debacle describing in detail how
Barstow, in particular, got chosen to bring
credibility to the article). Then there’s this
awkward article that debunks some of the BS
Libby claimed to have told Judy–without noticing
the underlying problems with Libby’s story
itself.

In other words, this is the perfect
investigation for Bartow–both because of his
prior work exposing Bush propaganda, and because
he is one of the designated babysitters for the
NYT.

As I said, this is superb investigation and
really important. And I plan to do a follow-up
about how this is the kind of multimedia work
that might save NYT’s bacon. But I can’t help
but feel like the NYT is doing penance for its
past sins. It’s too late, after all, to make up
for bringing us into a senseless war. But is it
enough to save the discredited press?

http://books.google.com/books?id=dWFBAAAACAAJ&dq=Seth+Mnookin&hl=en&prev=http://www.google.com/search?q=seth+mnookin&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&sa=X&oi=print&ct=result&cd=3&cad=author-navigational
http://books.google.com/books?id=dWFBAAAACAAJ&dq=Seth+Mnookin&hl=en&prev=http://www.google.com/search?q=seth+mnookin&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&sa=X&oi=print&ct=result&cd=3&cad=author-navigational
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07EEDD1E30F93AA35757C0A9609C8B63&sec=&spon=&pagewanted=1
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07EEDD1E30F93AA35757C0A9609C8B63&sec=&spon=&pagewanted=1

