DID VICKI ISEMAN
“STEAL HONOR” IN
THREE PRESIDENTIAL
ELECTIONS?

John McCain denies any honor was stolen—neither
his nor Ms. Iseman’s. Or rather, he denies "the
story," though it’'s not clear whether he’s
denying that his relationship with Iseman was
inappropriate or that he did favors for her. So
I guess I'll leave it up to you to decide
whether she stole McCain’s honor in both the
2000 and 2008 presidential elections.

For the moment, though, I'm more interested in
the 2004 election—the one McCain didn’t run in.
You see, I find it a mighty curious coincidence
that two of the companies for which Iseman was
lobbying John McCain in 1999 and 2000—the time
of their potentially inappropriate
relationship—also happen to be the two
television companies that championed the Kerry
smear, "Stolen Honor," in 2004.

Stolen Honor

Stolen Honor, you’ll recall, was a 45-long
propaganda piece, repeating the allegations the
Swift Boaters made against John Kerry. It came
out in September 2004 (as Republicans have
promised a smear against Hillary or Obama will
come out at precisely the same time this cycle).
Shortly thereafter, Sinclair Broadcasting
ordered its stations to pre-empt normal
broadcasting to play the "documentary." Sinclair
also fired one employee who complained about the
order.

After a blogswarm in response, Sinclair’s
advertisers started pulling their advertising,
which eventually led Sinclair to cut back its
plans for the "documentary," showing clips of it
as part of a program on Vietnam POWs on just 40
of its stations.


https://www.emptywheel.net/2008/02/21/did-vicki-iseman-steal-honor-in-three-presidential-elections/
https://www.emptywheel.net/2008/02/21/did-vicki-iseman-steal-honor-in-three-presidential-elections/
https://www.emptywheel.net/2008/02/21/did-vicki-iseman-steal-honor-in-three-presidential-elections/
https://www.emptywheel.net/2008/02/21/did-vicki-iseman-steal-honor-in-three-presidential-elections/
http://www.stolenhonor.com/home.asp
http://dir.salon.com/story/news/feature/2004/10/22/sinclair/index.html

Friday night brings to a conclusion the
fiercest media battle of the
presidential campaign, when 40 of the
Sinclair Broadcast Group’s 62 stations
nationwide air a special program about
the media and Vietnam War POWs. The show
is likely to include generous portions
of an anti-Kerry attack film, "Stolen
Honor," that Sinclair executives had
originally intended to air in its
entirety just days before the election.
In the face of lawsuits by stockholders,
loss of advertising, questions about its
abuse of the public airwaves and a
falling stock price, however, Sinclair
quickly cobbled together a revised
program.

In the same time frame, Paxson Communications
aired the entire "documentary" a number of times
in the days leading up to the election,
supported by NewsMax.

As FCC Commissioner Jonathan Adelstein
described, the two companies were two disturbing
examples of politicized broadcast policies.

Recent events seem to validate claims
that broadcasters’ news coverage has
been increasingly devoid of information
to help citizens participate in their
democracy, or, worse yet, promoting an
ideology or unbalanced political agenda
thinly disguised as journalism.18
Sinclair Broadcasting Group, which
refused to air an ABC Nightline tribute
to U.S. soldiers killed in Iraq deeming
the show “politics disguised as news,”
then instructed its 62 television
stations to preempt regularly scheduled
programming to air a politically-charged
documentary, “Stolen Honor: Wounds That
Never Heal,” even going so far as to
fire its long-time reporter Jon
Lieberman for criticizing the company’s
plans.19 Lieberman subsequently asserted
that Sinclair’s entire news operation is


http://www.salon.com/news/feature/2004/10/14/sinclair
http://www.salon.com/opinion/feature/2004/10/19/stolen_honor
http://www.salon.com/opinion/feature/2004/10/19/stolen_honor
http://www.latimes.com/news/printedition/front/la-na-sinclair20oct20,1,1983657.story?coll=la-headlines-frontpage
http://www.latimes.com/news/printedition/front/la-na-sinclair20oct20,1,1983657.story?coll=la-headlines-frontpage
http://ramonpimpjr.dustdiary.com/
http://www.localnewsarchive.org/pdf/Adelstein021005.pdf

systematically ideologically driven by
its owners’ political perspective.
Although Sinclair broadcast a modified
program, Paxson, which sells much of its
non-prime air time for paid programming,
then quietly broadcast the “Stolen
Honor” documentary in its entirety ten
times the weekend before the election on
the PAX broadcasting network as an
infomercial. 20

These two companies (which in 1999, when
Iseman’s relationship with McCain was in
gquestion, accounted for two of just 15 companies
she represented) happen to be the two that aired
right wing propaganda combating Kerry’s
election.

Incidentally, McCain condemned Sinclair’s
refusal to air the Nightline tribute.

Sen. John McCain, R-Ariz., blasted
Sinclair’s decision: "There is no valid
reason for Sinclair to shirk its
responsibility in what I assume is a
very misquided attempt to prevent your
viewers from completely appreciating the
extraordinary sacrifices made on their
behalf by Americans serving in Iraq." In
response, Sinclair V.P. Hyman tried to
demean the military service of the
decorated former prisoner of war, "To be
perfectly honest, it’'s been 25 years
since [McCain’s] worn a military
uniform."

But he resisted appeals for him to condemn
Stolen Honor, in spite of its arguable violation
of campaign finance issues. When finally asked
formally about it, he declined to make any
statement about the "documentary" itself. Though
in a statement that is height of hypocrisy,
McCain stated that it was a problem of media
consolidation.

I At a fund-raiser in Philadelphia last


http://archive.salon.com/news/feature/2004/10/14/sinclair/index.html
http://www.spj.org/pressNotes.asp?REF=8406
http://www.spj.org/pressNotes.asp?REF=8406

night, Sen. John McCain (R., Ariz.)
complained of "media concentration" when
asked about the Sinclair Broadcast
Group's decision to air Stolen Honor — a
documentary critical of Sen. John
Kerry'’s anti-Vietnam War activities.
McCain was asked about the film and its
premise that Kerry'’s antiwar comments
prolonged the Vietnam conflict and the
abuse of American prisoners of war.
McCain, a former POW, said he had not
seen the documentary and declined to
discuss it. "I do have an opinion that
this is an issue that results when you
have media concentration, which I have
been opposed to," he said at a fund-
raiser for Sen. Arlen Specter (R., Pa.).
"When you have media concentration -
this is the largest TV owner with 62
stations — this is something that
happens." [my emphasis]

Paxson Communication

I said that it was the height of hypocrisy for
McCain to complain about media concentration,
because his contribution to the consolidation of
Paxson Communication—the company whose plane he
was flying around on, in the company of Vicki
Iseman—is well documented.

The Alliance for Progressive Action and
the QED Accountability Project charge
Senator John McCain with influencing
Federal Communications Commission (FCC)
approval of a hotly contested three-way
Pittsburgh public television license
exchange and sale. The decision favors
Paxson Communications, a contributor to
McCain’s presidential bid. The community
groups await a response from the General
Counsel of the FCC to their late Monday
request for an investigation of McCain’s
unusual actions.

On November 17, 1999 the Senator and
Presidential candidate instructed the


http://www.cipbonline.org/press03.htm

FCC commissioners to take action on the
deal no later than December 15, 1999.
"If in your judgment the Commission
cannot meet this request, please advise
me of this fact in writing, with a
specific and complete explanation, no
later than November 18, 1999," wrote
McCain.

In a second letter, dated December 10,
1999, written to FCC Chair William
Kennard, McCain was even more forceful
in his resolution. He demanded, "if the
license applications were not acted
upon" that Chairman Kennard "..explain
why." Obviously feeling the pressure,
the commissioners voted to approve the
application. However, the FCC press
release indicated that the 30-page
opinion included four separate
dissenting opinions.

Kennard responded to McCain’s letter by
saying, "It is highly unusual for the
commissioners to be asked to publicly
announce their voting status on a matter
that is still pending." He said such
inquiries "could have procedural and
substantive impacts on the Commission’s
deliberations and, thus, on the due
process rights of the parties."™ [my
emphasis]

This is the intervention that McCain’s advisors
were allegedly so worried about in 1999, when he
first ran for President.

Sinclair Broadcasting

What's less clear is his role in the
consolidation of Sinclair Broadcasting—the very
same network that, McCain complained, was too
concentrated. In the same period when Iseman was
lobbying McCain to approve the channel swap in
Pittsburgh for Paxson, Iseman was also Alcalde
and Fay’s lead partner lobbying for Glencairn
Broadcasting. She listed the House and the



Senate as the parties she lobbied; presumably
that includes the then Chair of the Senate
Commerce Committee, John McCain, with whom she
was flying around the country.

Glencairn was actually a shell corporation set
up to allow Sinclair to own more than two
broadcast stations in a particular market. While
a former executive from Sinclair-who as an
African American qualified the company as a
minority owned business—was ostensibly its
president, the Smith family (which owns
Sinclair) owned a majority of Glencairn’s
equity.

Sinclair operates six LMAs through a
company called Cunningham Broadcasting,
previously known as Glencairn Ltd.
Cunningham is controlled by trusts in
the name of Carolyn Smith, the mother of
Sinclair president and CEO David Smith,
as well as two Sinclair vice presidents,
Duncan Smith and Frederick Smith, and
Robert Smith, a director on Sinclair’s
board.

The FCC established LMAs in the
early-1990s to assist failing stations
or to help start-ups share costs for
such expenses as maintenance and
advertising with older, established
broadcasters.

However, Schwartzman says Sinclair used
these business arrangements for the sole
intention of eventually acquiring the
stations themselves. "Sinclair has
operated these LMAs as little more than
a fig leaf for all but owning them
outright,"” he said. "They’ve been
pressed on this but unfortunately this
FCC has let them off the hook."

Sinclair’s use of LMAs goes back to 1991
when it purchased WPGH-TV in Pittsburgh
and then sold a Pittsburgh station it
already owned, WCWB-TV, to a station


http://www.commondreams.org/headlines04/1017-01.htm

employee, an African-American named
Edwin Edwards. Edwards became the
president of Glencairn, owning it under
a minority tax-incentive program.

Between 1994 and 1997, Sinclair acquired
second television stations in San
Antonio, Greenville, S.C, Asheville,
N.C. and elsewhere, placing them under
Glencairn.

When the FCC liberalized its "duopoly
rules" in 1999, permitting companies
such as Sinclair to own two stations in
markets with eight or more independent
television owners, Sinclair applied to
the FCC to purchase all of Glencairn'’s
stations.

However, Rainbow/PUSH, which has
historically lobbied broadcasters to
cover minority issues, filed a complaint
charging that the company had
"misrepresented facts and concealed the
true extent of their business
relationships" to own television
stations that otherwise would not have
been permitted under federal rules.

[snip]

In November 2001, the FCC fined both
Sinclair and Glencairn $40,000 for
violations to the 1934 Communications
Act. However, FCC Chairman Powell and
two other Republican appointees approved
Sinclair’s request to purchase all but
six stations. Shortly afterward,
Glencairn’s name was changed to
Cunningham Broadcasting.

Sinclair itself did less than $20,000 of
lobbying in 1999, 2000, and 2001 (the years
during which its two-station shell gimmick was
under investigation); another lobbying firm did
less than $10,000 of lobbying in 1999 and 2000.
Shaw Pittman (which has a retired partner
serving on Sinclair’s board) was also registered



as a Sinclair lobbyist at the time, though it
reported no activity. Which suggests the better
part of the lobbying done in this period was
done by Iseman and her colleagues (listed as
$80,000 a year)—and done primarily through
Congress, without contacting the FCC directly.

And at least according to what other lobbyists
have to say about Iseman, her big asset in her
lobbying portfolio was her access to John
McCain.

Three telecom lobbyists and a former
McCain aide, all of whom spoke on the
condition of anonymity, said that Iseman
spoke up regularly at meetings of
telecom lobbyists in Washington,
extolling her connections to McCain and
his office. She would regularly
volunteer at those meetings to be the
point person for the telecom industry in
dealing with McCain’'s office.

It sure makes you wonder how much that access
contributed to Sinclair getting off so lightly
for using a shell corporation to evade
restrictions on media ownership, doesn’t it? And
it sure makes McCain'’s complaints about media
consolidation—particularly as it relates to
consolidation his friend Iseman helped push
through—-rather hypocritical.

What this Means

Iseman’s role in two media corporations who did
big favors for Bush, rather than McCain,
actually raises more questions for me than it
answers. My biggest question about this whole
scandal is why this is coming out in 2008,
rather than during the South Carolina campaign
in 2000. If Iseman was bragging so openly about
her access to McCain-and if McCain's advisors
saw it as one of his big weak points in the 2000
campaign—then why didn’t Karl Rove use it?

The stories about Iseman all suggest (without
saying what it means) that her career took off
out of nowhere, from receptionist to president’s


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/21/AR2008022101131.html?hpid=topnews
http://old.www.iup.edu/publications/iupmag/backissues/Fall02/iseman.shtm
http://old.www.iup.edu/publications/iupmag/backissues/Fall02/iseman.shtm

special assistant to partner all in a matter of
a couple of years. And her portfolio appears to
be rather different than the earmarks portfolio
that the company specializes in. Is there a back
story to how Iseman became a one-person media
lobbyist in such a short time? (Note, I'm not
suggesting that she slept her way to the
top—rather, I'm suggesting she may have been
tapped to play a certain role for conservative
media companies and that contributed to her
value to the company.)

I don’'t think Iseman’s earlier lobbying of
McCain to help these two companies expand in
1999 and 2000 means Iseman had a role in the
airing of Stolen Honor. But it does suggest
something about the powerful people on whose
behalf Iseman was lobbying McCain.



