ALL THE NEWS THAT’S
NOT FIT TO PRINT

Michael Roston asks an intriguing question: did
the NYT refuse to print Shenon’'s story about
Rove’'s back-channel communications with Philip
Zelikow?

While some questions have been raised
about the accuracy of Shenon’s report,
there’s another matter that we need to
address: why didn’t Shenon’s story run
in the New York Times itself? Why was it
saved for his book instead of run above
the fold in America’s paper of record?

The Commission’s report came out in the
Summer of 2004, and you’d have to think
that some of this story about executive
director Philip Zelikow's dilution of
the report would have been in Shenon’s
hands sooner. It’s hard to imagine that
he wouldn’t tell his Times' editors
about this. White House interference in
such an esteemed commission, trying to
make sense of the 9/11 attacks and their
aftermath as it did, would be a story of
the year in whatever year it emerged. So
why 2008 instead of 2004 or 2005 or
20067 Did it really take so long for any
of the disenchanted commission staff to
be willing to come forward?

Now, Shenon has been off the 9/11 Commission
beat for some time, publishing only one story on
it since 2004. So maybe there’s a very simple
answer. But as Roston reminds us, as I've posted
before, and as Shenon himself reminds us in the
other big NYT story of the week, the NYT has a
history of leaving some of its reporters’ best
scoops off the pages of the Gray Lady. In his
story reporting that James Risen has been
subpoenaed for the source for a chapter in his
book, State of War, Shenon reveals that the
chapter in question is one not included in the


https://www.emptywheel.net/2008/02/01/all-the-news-thats-not-fit-to-print/
https://www.emptywheel.net/2008/02/01/all-the-news-thats-not-fit-to-print/
http://www.veracifier.com/post/5476/did-the-nytimes-bury-philip-shenons-9-11-commission-scoop
http://emptywheel.firedoglake.com/2008/01/30/yet-more-communications-dirty-business-karl-rove-and-philip-zelikow/
http://emptywheel.firedoglake.com/2008/01/30/yet-more-communications-dirty-business-karl-rove-and-philip-zelikow/
http://abcnews.go.com/print?id=4218157
http://query.nytimes.com/search/query?frow=0&n=10&srcht=a&query=9%2F11+Commission&srchst=nyt&submit.x=17&submit.y=12&submit=sub&hdlquery=&bylquery=Shenon&daterange=period&mon1=01&day1=01&year1=1981&mon2=02&day2=01&year2=2008
http://query.nytimes.com/search/query?frow=0&n=10&srcht=a&query=9%2F11+Commission&srchst=nyt&submit.x=17&submit.y=12&submit=sub&hdlquery=&bylquery=Shenon&daterange=period&mon1=01&day1=01&year1=1981&mon2=02&day2=01&year2=2008
http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/01/what_risen_coer.html
http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/01/what_risen_coer.html
http://www.nytimes.com/2008/02/01/washington/01inquire.html
http://www.nytimes.com/2008/02/01/washington/01inquire.html

stuff the NYT printed.

Mr. Risen’s lawyer, David N. Kelley, who
was the United States attorney in
Manhattan early in the Bush
administration, said in an interview
that the subpoena sought the source of
information for a specific chapter of
the book “State of War.”

The chapter asserted that the C.I.A. had
unsuccessfully tried, beginning in the
Clinton administration, to infiltrate
Iran’s nuclear program. None of the
material in that chapter appeared in The
New York Times.

Now, before I talk about this material in
detail, let me first respond to questions those
who can’t tell the difference between Judy
Miller and James Risen might raise. I support
Risen’s fight against this subpoena. After all,
unlike Miller, he doesn’t have a recent history
of outing his sources—including Libby, he hasn't
recently exposed another CIA affiliate, and
there is not a great deal of evidence that Risen
is protecting his source to cover up a
deliberate crime. Further, consider the irony:
Risen would most likely not be protected under
the proposed Federal shield law, as there is an
exception for National Security cases that (I
suspect) will make it easier to pursue
journalists for this kind of leak; whereas Judy
might be protected.

Also, two interesting details. This subpoena
came out of ED VA, not DC. So it's almost
certainly a CIA thing, and probably only
secondarily out of DOJ. And note that Dave
Kelley, Risen’s lawyer, resides at the
intersection of Pat Fitzgerald (with whom Kelley
fought terrorism in SDNY) and Floyd Abrams (his
partner). So I imagine when Kelley says,

Jim has adhered to the highest
traditions of journalism. He is the
highest caliber of reporter that you can


http://whoisioz.blogspot.com/2008/02/fitz-of-regret.html
http://whoisioz.blogspot.com/2008/02/fitz-of-regret.html
http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2005/08/what_judy_mille_2.html
http://www.cahill.com/index.html

find, and he will keep his commitment to
the confidentiality of his sources.

Those may be loaded words.

So now look at what the CIA/DOJ is likely after.
The chapter in question has details about the US
decision to support Iran’s MEK even though it’s
a terrorist organization, Iranian attempts to
help us on the GWOT (the same stuff that Flynt
Leverett got censored on), and a description of
a female officer inadvertently revealing all of
CIA’s agents in Iraq. While any of these might
be the sensitive information in question, and
the exposure of CIA’s Iranian agents involved a
double agent, by far the most likely item of
interest is MERLIN, the operation in which the
CIA used a Russian defector to provide Iran with
nuclear blueprints. The Russian took one look at
the blueprints and recognized they were faulty,
so on his own initiative he included a note
hinting the Iranians ought to consult experts
before using the blueprint.

The operation, codenamed Merlin and
approved by the Clinton administration,
was intended to send Iranian scientists
down a technological dead end, according
to this account. They would spend years
building a warhead which would fail to
detonate. Instead, Risen writes, the
operation may have helped Iran to
"accelerate its weapons development"” by
extracting important information from
the blueprints and ignoring the flaws.

This part of the chapter directly deals with
sources and methods and the kinds of operations
that, once exposed I would imagine, really
hinder the CIA’'s ability to pull the trick a
second time (though ever since NK’'s "nukes" went
off in a fizzle I've wondered if they got dealt
the crummy blueprint, too). So for the moment,
let’'s assume this is what they CIA/ED VA is
looking for.


http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/12/flynt_leveretts.html
http://thenexthurrah.typepad.com/the_next_hurrah/2006/12/flynt_leveretts.html
http://www.guardian.co.uk/usa/story/0,12271,1678134,00.html

Risen focuses on the roles of three people: the
Russian, about whom he says,

It is not known whether the Russian ever
communicated again with the Iranians, or
whether they tried to contact him.

The Russian’s CIA case officer, who,

.. grew so concerned about whether he had
aided the Iranian nuclear program that
he went to the Senate Select Committee
on Intelligence to tell congressional
investigators about the problems with
the program. But no action was ever
taken.

And a "senior CIA officer" who sent the Russian
out on the operation.

Risen also describes the roles of two agencies:
how the NSA, which had broken the codes of the
Ministry of Intelligence and Security,
intercepted news that an Iranian had changed his
schedule and flown home to Tehran. And how the
"Z Division" of Los Alamos inserted the flaw
into the blueprints; the flaw was supposed to be
indetectible, but didn’t turn out that way.
Given the interest focused on both the NSA (for
its wiretapping programs) and Los Alamos (for
its crummy security), either might be of
interest.

Finally, Risen cites from "several former CIA
officials."

So presumably, the grand jury investigation may
interested in any of those sources.

ALl of which brings me back to how I started
this post: this was not published in the NYT.
The NYT spokeswoman gets very terse when asked
about this subpoena:

Ms. Mathis would not say why the
material about the C.I.A. program
involving Iran appeared in Mr. Risen’s
book but not in pages of The Times. “We



don’t discuss matters not published in
The Times,” she said.

Which makes me wonder, all the more, why this
didn’t appear in the NYT. Is this another
program that BushCo, after being alerted to the
story, asked the NYT to spike (though I should
reiterate-MERLIN was dreamt up under Clinton).
Or did the NYT doubt the veracity of the story
for some reason (though, as I've pointed out,
Risen appears to have a number of sources for
it)?



