GLENN KESSLER DIDN’'T
USED TO TREAT SEC
FILINGS AS
BOILERPLATE

As gobsmacked as I am that no one can seem to
find the people running Bain Capital from 1999
to 2002, when Mitt Romney was officially listed
as its CEO, Chairman, and President, I'm equally
shocked by Glenn Kessler’s claims that SEC
documents are not to be trusted.

Kessler’s scarequoted SEC documents

On Thursday, Kessler suggested SEC filings don’t
mean what they say.

There appears to be some confusion about
how partnerships are structured and
managed, or what SEC documents mean.
(Just because you are listed as an owner
of shares does not mean you have a
managerial role.)

Then on Friday, he mocked the journalistic
convention that treated “SEC documents” (his
scarequotes) as factual.

There is a journalistic convention that
appears to place great weight on “SEC
documents.” But these are public filings
by companies, which usually means there
are not great secrets hidden in them.
The Fact Checker, in an earlier life
covering Wall Street, spent many hours
looking for jewels in SEC filings.

[snip]

We had examined many SEC documents
related to Romney and Bain in January,
and concluded that much of the language
saying Romney was “sole stockholder,
chairman of the board, chief executive
officer, and president” was boilerplate


https://www.emptywheel.net/2012/07/14/glenn-kessler-didnt-used-to-treat-sec-filings-as-boilerplate/
https://www.emptywheel.net/2012/07/14/glenn-kessler-didnt-used-to-treat-sec-filings-as-boilerplate/
https://www.emptywheel.net/2012/07/14/glenn-kessler-didnt-used-to-treat-sec-filings-as-boilerplate/
https://www.emptywheel.net/2012/07/14/glenn-kessler-didnt-used-to-treat-sec-filings-as-boilerplate/
http://www.washingtonpost.com/blogs/fact-checker/post/mitt-romney-and-his-departure-from-bain/2012/07/12/gJQAASzUfW_blog.html
http://www.washingtonpost.com/blogs/fact-checker/post/do-bain-sec-documents-suggest-mitt-romney-is-a-criminal/2012/07/12/gJQAlyPpgW_blog.html
http://www.washingtonpost.com/blogs/fact-checker/post/the-obama-campaigns-suspect-claim-about-romneys-role-in-store-closings/2012/01/17/gIQA6wey6P_blog.html

that did not reveal whether he was
actually managing Bain at the time. (For
instance, there is no standard
definition of a “chief executive,”
securities law experts say, and there is
no requirement for anyone to have any
responsibilities even if they have that
title.)

Trillions of dollars are traded based on what
these documents say, but a purportedly
respectable journalist who used to cover Wall
Street says they’re just boilerplate.

Only, he didn’t used to say that.

As Kessler reminds his readers, he used to cover
finance. So to see how he, as a finance
reporter, treated SEC documents, I thought I’'d
review what he wrote during precisely the period
Mitt’'s corporate whereabouts are in such
dispute, 1999 to 2002. Kessler covered finance
at the WaPo from the time he moved there in 1998
until about May 2, 2002, when he started
covering foreign affairs. Thus, Kessler stopped
covering finance just weeks after the time Mitt
resigned from the boards of Marriott and Staples
(presumably Mitt’'s severance deal with Bain was
around the same time).

SEC filings, more SEC filings, and no
boilerplate

It was an interesting time to cover finance,
too. In addition to a slew of articles engaged
in one-side, other-side journalism citing
experts warning that Bush’s tax cuts might bring
back deficit spending but Pete Domenici and Ari
Flesicher saying they wouldn’t so he couldn't
really be sure, Kessler covered growing
awareness about tax havens, the end of the Dot-
Com bubble, the AOL Time-Warner merger, and
Enron. And in a number of those stories he
treated earnings reports and other SEC documents
as transparent truth.

Kessler pointed to corporate earnings reports
for a January 29,1999 story predicting the


https://secure.pqarchiver.com/washingtonpost/access/72375127.html
https://secure.pqarchiver.com/washingtonpost/access/38580969.html

economy would begin to slow.

Corporate earnings are closely watched
on Wall Street because, in a world of
dreams, deals and wild bets, earnings
are real; they are the equivalent of
batting averages for baseball addicts.
Corporate earnings also provide hints on
the general direction of the economy,
which is why some analysts remain
downbeat about the economy in the coming
year despite the string of positive
earnings reports. [my emphasis]

And he looked at them in very close detail.

Individual corporate earnings reports
also turn up nuggets of how companies
have boosted their profits. Compaq
Computer Corp., the world’s number two
computer maker, said Wednesday that
fourth-quarter earnings rose a better-
than-expected 2.2 percent. Profits rose
to 43 cents a share, compared with 42
cents in the same period of 1997. But
tax credits from Compaq’s purchase of
Digital Equipment Corp. last year
significantly cut the company’s tax
rate, boosting net income about 5 cents
a share.

In a January 13, 2000 story explaining different
estimates for the value of the AOL Time-Warner
deal, Kessler reveals the WaPo was the only
paper to look beyond stock price in its
calculations; it included Time-Warner'’s debt,
presumably gleaned from SEC documents.

A February 2, 2002 piece purporting to confirm
that Enron had not dodged taxes focused closely
on SEC documents (a Congressional Joint
Committee on Taxation determined Enron had, in
fact, dodged taxes from 1996-1999).

A close review of Enron’s financial
statements and interviews with tax
specialists and accountants indicate


https://secure.pqarchiver.com/washingtonpost/access/47850262.html
http://pqasb.pqarchiver.com/washingtonpost/access/104626820.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:FT&date=Feb+3%2C+2002&author=Glenn+Kessler&desc=Enron+Appears+to+Have+Paid+Taxes
https://encrypted.google.com/url?sa=t&rct=j&q=enron%20tax%20payments&source=web&cd=10&ved=0CG4QFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.jct.gov%2Fs-3-03-vol1.pdf&ei=saIBUImmO9Gi0gHN4ZzjBw&usg=AFQjCNFejImp0Y8ZXifzHJdWl2Bda1D5dg&cad=rja

that Enron also paid federal taxes
because of what is called the
alternative minimum tax. That is a
separate tax system designed to ensure
that most companies pay some tax when
they earn a profit, no matter how many
tax reduction techniques they use.

[snip]

Part of the problem in interpreting
Enron’s tax payments is that a crucial
detail appears only in a footnote to a
footnote in the company’s annual report
— and the language is vague. The
footnoted item deals with the impact of
the tax break for stock options.
Accounting experts who examined the
footnote disagreed on whether Enron’s
reported figure of $112 million in 2000
taxes paid included the huge tax break
for stock options exercised by
employees. Citizens for Tax Justice
believes it does not, which is why it
calculates that Enron paid no taxes, an
estimate that was first reported by the
New York Times and widely publicized
across the country.

But [Enron spokesperson Karen] Denne,
after examining the issue at The
Washington Post’s request, said the $112
million reported figure of federal taxes
paid, on U.S. profits of $640 million,
includes the deduction taken for stock
options. The annual report says the
company paid $29 million in federal
taxes in 1999 after earning $357
million, and $30 million in 1998 on $197
million profit.

Several experts said the dispute may be
moot because it appears clear that, no
matter how much Enron reduced its
regular tax liability through stock
options or other techniques, the company
still paid taxes under the alternative
minimum tax, according to Enron



financial data filed with the Securities
and Exchange Commission.

A March 7, 2002 front page story introducing the
Bush proposal that would become Sarbanes-0Oxley,
which described the disclosure problems at the
heart of the Enron scandal, Kessler didn’t blame
“boilerplate” for misleading SEC filings;
rather, he blamed footnotes and dense language.

It would also direct the Securities and
Exchange Commission to ensure that a
company provides investors with a true
picture of its value, without obscuring
the details in footnotes and dense
language.

Kessler suggests that the plain language
claims—such as who was CEO, Chairman, and
President—can be trusted. It's just the
footnotes that deserve closer attention.

Thus, even at the moment in history when SEC
filings were under most scrutiny, Kessler still
treated them as evidence of the truth.

Kessler has not only discovered boilerplate, he
discovered anonymity

Looking at Kessler’s earlier finance stories
also shows that he usually named the securities
and tax experts he consulted. His bubble slow-
down article cited Charles Hall (or Hill, which
he uses once), Ezra Greenberg, and David Jones.
His Enron tax story cited Robert Willens and the
service Thomson Financial (though he appears to
have spoken to a number of other tax experts).
His Sarbox story cited Douglas Branson (he also
cites an Administration official who might be
Paul 0’'Neill anonymously).

That'’s a practice Kessler seems to have lost,
too.

While he attacks the BoGlo story for consulting
a former SEC member, Roberta Karmel, who donates
to Democrats..


http://pqasb.pqarchiver.com/washingtonpost/access/110223736.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:FT&date=Mar+7%2C+2002&author=Glenn+Kessler&desc=Bush+Plan+Puts+CEOs+On+Notice%3B+New+Accountability+For+Accounting
http://www.boston.com/news/politics/articles/2012/07/12/government_documents_indicate_mitt_romney_continued_at_bain_after_date_when_he_says_he_left/

The story seems to hinge on a quote from
a former Securities and Exchange
Commission member, which would have more
credibility if the Globe had disclosed
she was a regular contributor to
Democrats.

He does not name the securities experts he
relies on to dismiss one of the SEC documents
listing Mitt as CEO and President of Bain
Capital in 2000.

We consulted with securities law
experts, with many years of experience
with these forms. One expert examined
this document at our request. He
suspected that someone had simply
duplicated a filing that had been made
many times before, though he
acknowledged, “it looks inartful in
retrospect.”

If Kessler’s sources’ many years of experience
were so impressive, don’t you think he might
have named them? Unless, of course, he was
committing the same journalistic failing he
accused BoGlo of, picking partisan sources to
tell the story he wanted?

What's clear, however, is that this is not just
a dispute between the BoGlo and today’s Kessler,
but also a dispute between the practices he
followed when he covered this stuff everyday and
those he’s employing now.

I'm pretty sure Glenn Kessler, circa 2000, would
be pulling out the Pinocchios on his future
self.


http://www.opensecrets.org/indivs/search.php?name=karmel%2C+roberta&state=NY&zip=&employ=&cand=&old=Y&sort=N&capcode=qzvjc&submit=Submit+your+Donor+Query

