JAMES RISEN’S
COMMUNITY OF
INTEREST

I'll probably have several things to say about
the James Risen filings of the past week. But
for the moment, I wanted to focus on his
assertions about the government’'s access of his
phone records.

Remember, these assertions are not new: Josh
Gerstein reported them in February.

Risen said the government never notified
him that they were seeking his phone
records. But he said he got an inkling
in 2008 that investigators had collected
some information about his calls.

“We heard from several people who had
been forced to testify to the grand jury
that prosecutors had shown them phone
records between me and those people—not
the content of calls but the records of
calls,” he said. “As a result of what
they told us, my lawyers filed a motion
with the court as asking how the Justice
Department got these phone records and
whether or not they had gotten my phone
records.”

“We wanted the court to help us decide
whether they had abided by the attorney
general’s guidelines,” Risen said. “We
never got an answer from the court or
the government.”

But Risen’s affidavit discussion of the
government accessing his phone records includes
a few interesting new details. First, the
earliest chronological mention he makes of the
government accessing his phone records—he makes
it very clear he’s talking about records, not
content—dates to 2006.


https://www.emptywheel.net/2011/06/27/james-risens-community-of-interest/
https://www.emptywheel.net/2011/06/27/james-risens-community-of-interest/
https://www.emptywheel.net/2011/06/27/james-risens-community-of-interest/
http://static1.firedoglake.com/28/files/2011/06/110621-Risen-Quash.pdf
http://www.politico.com/news/stories/0211/50168.html
http://static1.firedoglake.com/28/files/2011/06/110621-Risen-Quash.pdf

Around the same time that the Government
was making public statements about
potentially prosecuting journalists,
Brian Ross and Richard Esposito of ABC
News reported on May 15, 2006, that
senior federal law enforcement officials
had informed them that the government
was tracking the phone numbers of
journalists without the journalists’
knowledge as part of an effort to root
out the journalists’ confidential
sources. According to the article, the
journalists’ phones were not being
“tapped,” but the government was
tracking the incoming and outgoing
numbers called and received on the
journalists’ phones. The story stated
that the government was examining the
phone calls and contacts of journalists
from ABC News, The New York Times, and
the Washington Post as part of a
“widespread CIA leak investigation.” I
was mentioned by name as one of the
reporters whose work the government was
looking into.

More interesting, Risen notes that someone who
testified before the warrantless wiretapping
grand jury-not the Sterling grand jury—-was shown
copies of his phone records.

I have reason to believe that the story
by Brian Ross and Richard Esposito is
true. Since that story was published, I
have learned from an individual who
testified before a grand jury in this
District that was examining my reporting
about the domestic wiretapping program
that the Government had shown this
individual copies of telephone records
relating to calls made to and from me.

Which ties in with Risen’s claim that this
subpoena (and the other two) is about
persecuting—and possibly imprisoning—him in
retaliation for the warrantless wiretap story



(again, not the MERLIN story Sterling allegedly
served as a source for).

I believe that the investigation that
led to this prosecution started because
of my reporting on the National Security
Agency’s warrantless wiretapping
program. The Bush White House was
furious over that story. I believe that
this investigation started as part of an
effort by the Bush Administration to
punish me and silence me, following the
publication of the NSA wiretapping
story.

So to sum up, Risen asserts his phone records
were collected around 2006 in retaliation for
the warrantless wiretap story. And he says he
first learned that definitively when he learned
warrantless wiretap grand jury witnesses had
been shown his phone records. He says this
Sterling investigation is just retaliation for
that the wiretap story.

Recall that I made a wildarsed guess back in
February that James Risen was the reporter whose
phone contacts had been picked up using a
community of interest grand jury subpoena (a
subpoena that picks up all a person’s phone
contacts, as well as all the contacts of his
contacts). As D0OJ’'s Inspector General reported,
an FBI case agent had worked with onsite telecom
analysts to make the first subpoena in a leak
case “as encompassing as possible.” There are
contradictory stories about whether the case
agent would have known that such a subpoena
would have picked up a known reporter’s
contacts. But when the prosecutor learned that
such a subpoena would include the reporter’s
contacts, the FBI sealed the reporter’s records
in the case agent’s case files. But it appears
DOJ did nothing about the records on the telecom
side. Plus, a great deal of the discussion on
what they did with the records in the FBI
database is redacted. In the last days before
Obama came into office, DOJ got an OLC opinion
and interpreted it very liberally to claim they


http://emptywheel.firedoglake.com/2011/02/25/did-fbi-first-request-james-risens-emails-using-the-cau-program/
http://www.justice.gov/oig/special/s1001r.pdf

did not have to inform the reporter that his or
her records had been collected. So we—and more
importantly, the reporter—still don’t know whose
records were collected improperly.

My suggestion Risen might be the journalist in
gquestion was a wildarsed guess. But here are two
of the reasons I thought it was possible that
Risen was the journalist in question.

 The subpoena would have had
to have been issued between
early 2002, when DO0J first
contracted to have the
telecom involved onsite, and
January 2008, when the
telecoms moved out of CAU.
If it were indeed a
community of interest
subpoena, then it would have
had to have been issued
before early 2007, when the
FBI discontinued the
program. While we don’t know
whether the Sterling
investigation began after
Risen first tried to report
the story in April 2003 or
after he published his book
in January 2006, both would
fall in the time frame
during which CAU was active.

 The investigative team was
clearly focused on one
target, which would be the
case 1in the Sterling
investigation but not-for
example—in the warrantless
wiretap investigation. In


http://emptywheel.net/timeline-collection/exigent-letters-timeline/
https://www.nytimes.com/2007/09/09/washington/09fbi.html

addition, the investigative
team knew of at least one
reporter who had had contact
with the target; given both
a 2000 article Risen had
written about Sterling and
the unsuccessful attempt to
publish [the MERLIN story]
in 2003 would have alerted
the CIA that Risen was in
contact with Sterling.

I'll add one more timing detail. If Risen were
the reporter whose records had been collected,
then the OLC opinion would have come after the
time in 2008 when Risen’s lawyers asked the
government whether it had complied with
guidelines about reporters’ phone contacts—a
guestion the government has never answered.

Now, none of this means Risen was the reporter
in question. By the same token, this use of a
community of interest subpoena was only
discovered because the prosecutor discovered the
implications of its use—as an exigent letter—in
another case he was working; there may well be
other instances where agents got community of
interest subpoenas in leak cases knowing they’d
pick up reporters’ contacts that, for a variety
of reasons, never got reported.

Furthermore, Risen was in a rather unique
position in 2006: his reporting was the target
of two leak investigations. This one, in which
the government had a good idea of at least one
of his sources. And the warrantless wiretap one,
in which the government presumably had much less
of an idea of his sources. A community of
interest subpoena on Jeff Sterling—which would
pull up Risen’s calls with Sterling but also his
calls with warrantless wiretap sources—would
serve both investigations. And the unredacted IG
language seems to address sealing his records
only in the Sterling case.



With that in mind, look at what the government
claimed about Risen’s phone records in this
case.

In addition, as a point of
clarification, the government has not
subpoenaed the telephone records of any
reporter in this particular
investigation.

Note two parts of this denial: first, the
government says it hasn’t subpoenaed the phone
records of any reporter. Presumably they mean no
reporter has been the target of a subpoena. But
with a community of interest subpoena, of
course, the government would get Risen’s call
data without subpoenaing him directly.

Furthermore, the government makes this claim
only about the Sterling investigation. It says
nothing about any other investigation of leaks
to Risen.

Risen may or may not have been this reporter
whose records were accessed via a community of
interest subpoena. But his discussion of how the
two investigations—the wiretap investigation and
the MERLIN investigation-relate, as well as the
detail that witnesses in the wiretap grand jury
were the ones questioned about his call records,
suggest one possible explanation: that using a
community of interest subpoena in the Sterling
investigation served as an investigative boost
for the wiretap investigation.


http://static1.firedoglake.com/28/files/2011/06/110310-Govt-Response-Bill-of-Particulars.pdf

